Câți bani trebuie să scoți din buzunar pentru o călătorie pe cea mai veche cale ferată din România. „14 tuneluri, 10 viaducte, 21 de kilometri de tăieturi în munte”
Cea mai spectaculoasă cale ferată montană din România, construită în secolul al XIX-lea, continuă să fascineze turiști din întreaga țară, la peste 160 de ani de la deschiderea ei. Traseul leagă orașele Anina și Oravița, foste centre miniere ale Banatului Montan, și rămâne o atracție turistică deosebită datorită peisajelor și arhitecturii inginerești impresionante.

Cu aproximativ 15.000 de locuitori împreună, cele două orașe păstrează urme importante ale industriei miniere și forestiere dezvoltate aici încă din perioada habsburgică. Munții Aninei ascund resurse precum aur, uraniu, fier, cupru și cărbune antracit, iar minele au funcționat intens încă din secolul al XVIII-lea. Mina de antracit de la Anina a atins o adâncime de aproape 1.400 de metri și a fost scena unor tragedii minerit grave, printre care exploziile de la 7 iunie 1920 și cea din 14 ianuarie 2006, soldate cu victime și răniri, scriu cei de la Adevărul.
Oravița, fost oraș prosper, era un nod comercial important și locul primului teatru de pe teritoriul actual al României, construit în 1817. Deși industria locală a intrat în declin în ultimele decenii, orașele Anina și Oravița păstrează o parte din patrimoniul arhitectural și industrial, inclusiv cea mai veche gară din România, inaugurată în 1854, și vechi clădiri istorice.
Calea ferată Oravița–Anina: inginerie și turism
Construcția căii ferate a fost un proiect inginerească remarcabil: „Marea artă a construcției acestei căi ferate constă în faptul că are o înclinare de 20 la mie, iar raza curbelor la această linie este de 114 metri. Au fost construite zece viaducte cu o lungime totală de 843 metri, tuneluri într-o lungime totală de 2.084 metri și străpungeri de dealuri pe o lungime totală de peste 21 de kilometri”, informează Primăria Oravița.
Călătoria pe această cale ferată oferă o experiență unică: serpentine, curbe abrupte și priveliști spectaculoase. „În stația CFR lucrau în trecut peste o sută de oameni. O mulțime de trenuri cu cărbune, lemn, cereale, materiale și oameni tranzitau gara din Oravița, venind dinspre Anina sau dinspre Ian și Baziaș. Acum, mai suntem câțiva. Noroc că o dată pe zi mai trece trenul cu turiști, de pe calea ferată montană Oravița–Anina”, a declarat un angajat al gării din Oravița.
Tarife și program de circulație
CFR Călători a stabilit un tarif turistic unic pentru secția Oravița–Anina, valabil din 1 august 2025: 33,5 lei pentru o călătorie simplă la clasa a II-a. Localnicii beneficiază de un tarif redus de 7,5 lei, indiferent de stația din care pleacă. Pe această rută circulă o pereche de trenuri zilnic, iar rezervarea locului este obligatorie. Trenul pleacă din Oravița la 11:15 și ajunge în Anina la 13:17, iar retur pleacă din Anina la 14:40 și sosește în Oravița la 16:42. Legitimațiile se pot procura cu până la 30 de zile înainte, online sau direct din stațiile CFR.
Această cale ferată rămâne un reper turistic unic în Sud-Estul Europei, oferind o incursiune în istoria industrială a Banatului Montan și o experiență scenică de neuitat pentru pasionații de călătorii pe șine.



































