Un deceniu pentru 13 km de cale ferată și un paradox. Tunelul Bătuța se deschide în sfârșit
Joi, în județul Arad, se inaugurează un nou traseu feroviar de 13 km între stațiile Bârzava și Vărădia. "Vedeta" acestei variante este tunelul Bătuța, lung de 650 metri, parte din modernizarea liniei Curtici–Simeria.
Finalizat în ianuarie 2023, tunelul a stat un an degeaba, până la terminarea lucrărilor de consolidare. Mai mult, șase ani a durat tăierea arborilor: „În România pădurile se taie ilegal foarte ușor și legal foarte greu”, transmit într-o postare pe Facebook reprezentanții Asociației Pro Infrastructura.

Scopul noii rute: asigurarea vitezei de 160 km/h, imposibilă pe linia veche.
„În România pădurile se taie ilegal foarte ușor și legal foarte greu”
Deși are doar 650 de metri, tunelul Bătuța a fost un test de anduranță pentru CFR și pentru constructor. Contractul a fost semnat în 2017, dar „lotul s-a mișcat cu viteza marfarului”, notează ironic Asociația Pro Infrastructura.
Proiectul tehnic inițial, oferit de CFR la licitație, „a fost extrem de slab, iar vreo doi ani s-au dus doar pe reproiectare”.
„Tronsonul ilustrează foarte bine slăbiciunile CFR Infrastructură și nepăsarea politicienilor față de calea ferată. Chiar dacă WeBuild este printre puținii antreprenori generali serioși din țara noastră, lotul semnat în 2017 s-a mișcat cu viteza marfarului. Proiectul tehnic dat de CFR la licitație este extrem de slab și vreo doi ani s-au dus doar pe reproiectare.
Încă din 2021 constructorul ne-a atras atenția că la capătul sudic al tunelului există lucrări de consolidare foarte complexe care n-au autorizație. Aceasta întârzia fiindcă nu exista aprobare de tăiere a copacilor de pe versant. În România pădurile se taie ilegal foarte ușor și legal foarte greu”, notează Asociația.
Tunelul a fost străpuns abia în ianuarie 2023, iar ulterior „traficul feroviar a trebuit să aștepte cel puțin un an până când au fost gata structurile de sprijin din gura tunelului”.
Proiectantul „nu ar fi prevăzut așa ceva dacă ar fi părăsit biroul și ar fi mers în teren”, mai spun reprezentanții API.
Noutățile pe calea ferată „sunt rare”
Pe noul traseu, imediat după tunel urmează două poduri de aproape 500 de metri fiecare, peste Mureș.
Trenurile vor circula inițial cu 120 km/h, dar pe poduri restricția va fi de 70 km/h „până își fac rodajul de tonaj”.
Linia veche de pe malul nordic va rămâne funcțională pentru trenuri Regio.
Însă întârzierea de aici nu e o excepție, ci regula. Pe Coridorul IV, porțiunea Arad–Deva e încă plină de puncte problematice. Loturi întregi au fost blocate ani de zile în situri arheologice sau în lipsă de autorizații.
„Deși în ultima perioadă noile bucăți de autostradă se țin lanț, noile căi ferate sunt rare, scurte și (re)construcția lor durează chiar și de 2-3 ori mai mult”, avertizează Asociația.