Ce ajutoare vor primi familiile afectate de cutremurul din Italia
Aproximativ 50 de familii afectate de cutremurul din Italia urmează să beneficieze de ajutoare de urgenţă de la statul român, potrivit Ministerului Muncii, citat de News.ro. Iată în ce vor consta acestea și ce acte sunt necesare pentru obținerea lor!
Guvernul a aprobat, luni, măsuri suplimentare de sprijin pentru cetăţenii români afectaţi de seism, complementare celor acordate deja de statul italian.
Sunt vizate familiile celor care şi-au pierdut viaţa în seism, dar şi copiii acestora, răniţii, persoanele ale căror locuinţe au fost distruse sau cele care nu au avut o locuinţă proprie şi nici nu mai au unde să locuiască după cutremur, dar şi românii care doresc să se întoarcă în România.
Aceasta este lista ajutoarelor de urgenţă acordate de statul român, la cerere:
a) 10.000 euro pentru familiile sau persoanele singure ale căror locuinţe proprietate personală au fost distruse în proporţie de peste 50 la sută şi îşi menţin reşedinţa în Italia iar cuantumul cumulat al formelor de sprijin primite din partea statului român şi italian nu depăşeşte valoarea estimată a locuinţei; ajutorul se acordă şi familiilor sau persoanelor singure care decid să se întoarcă in România;.
b) 1.000 euro pentru fiecare persoană decedată din familie acordată membrului supravieţuitor al familiei sau rudei până la gradul 2;
c) 1.000 euro pentru o rudă până la gradul 2 care se deplasează în Italia pentru sprijinirea membrilor supravieţuitori ai familiilor afectate;
d) 6.000 euro pentru copiii rămaşi orfani în urma decesului părinţilor şi se acordă rudelor până la gradul 4 sau altor persoane cetăţeni români la care se dispune măsura de protecţie specială a copilului/copiilor pentru creştere şi îngrijire;
e) 3.000 euro pentru familiile sau persoanele singure care nu au locuinţă proprie, dar care nu mai au unde locui prin distrugerea imobilului unde locuiau, indiferent dacă aceştia decid să îşi menţină reşedinţa în Italia sau să se întoarcă în România;
f) 3.000 euro pentru persoanele adulte apte de muncă care se întorc în România în vederea sprijinului acestora pentru reintegrare;
g) acoperirea cheltuielilor de spitalizare şi recuperare pentru cei care nu sunt incluşi în sistemul de asigurări şi a căror cheltuieli nu sunt acoperite de statul italian.
Ajutoarele de urgenţă se acordă, la cerere, după caz, către:
- familiile sau persoanele singure afectate de calamitate;
- un membru supravieţuitor al familiei sau rudei până la gradul 2;
- o rudă până la gradul 2 care se deplasează în Italia pentru sprijinirea membrilor supravieţuitori ai familiilor afectate;
- o rudă până la gradul 4 sau altor persoane cetăţeni români la care se dispune măsura de protecţie specială a copilului/copiilor pentru creştere şi îngrijire.
Ce acte sunt necesare pentru primirea ajutoarelor și unde se depun cererile
Cererea, model tip, disponibilă la misiunile diplomatice şi oficiile consulare sau la agenţia agenţiile judeţene pentru plăţi şi inspecţie socială, este însoţită, obligatoriu, la depunere, de copia actului de identitate al persoanei îndreptăţite şi de documente doveditoare care să ateste situaţia în care se află aceasta, precizează MMFPSPV.
Persoanele care şi-au pierdut actele de identitate în urma seismului pot prezenta copii ale documentelor eliberate de autorităţile italiene prin care le este atestată identitatea şi, în acelaşi timp, se confirmă că cele originale au fost pierdute, potrivit Ministerului Muncii.
Care sunt documentele doveditoare care se prezintă în copie
- actul constatator al gradului de distrugere a locuinţei;
- actul constatator al decesului persoanei;
- actele de identitate/stare civilă care să ateste că persoana solicitantă este membru al familiei afectate;
- acte care dovedesc proprietatea personală a locuinţei;
- actele de identitate ale rudelor sau persoanelor care solicită ajutorul prevăzut la art. 2 alin.(1) lit. d) şi e) din Hotărârea de Guvern, precum şi documentele care să ateste calitatea acestora, inclusiv încredinţarea copiilor.
Cererea şi documentele doveditoare se depun şi se înregistrează astfel:
- la misiunile diplomatice şi oficiile consulare ale României pentru ajutorul prevăzut la art. 2 alin.(1) lit.a),b), e) şi g) din Hotărârea de Guvern; misiunile diplomatice sau oficiile consulare transmit la Agenţia Naţională pentru Plăţi şi Inspecţie Socială documentele înregistrate în termen de maximum 7 zile lucrătoare.
Misiunile diplomatice şi oficiile consulare ale României colaborează cu ataşatul pe probleme sociale al MMFPSPV din Italia în vederea efectuării unui referat social care să conţină identitatea membrilor familiei afectate, membrii supravieţuitori, situaţia financiară a acestora, prejudiciul înregistrat şi intenţia familiei de a rămâne în Italia sau de a se întoarce în România. Referatul se transmite Agenţiei Naţionale pentru Plăţi şi Inspecţie Socială şi însoţeşte obligatoriu cererile şi documentele depuse de către solicitanţi, mai precizează MMFPSPV.
- la agenţiile judeţene pentru plăţi şi inspecţie socială, respectiv a municipiului Bucureşti, în a cărei rază teritorială îşi are domiciliul sau reşedinţa persoana îndreptăţită pentru ajutorul prevăzut la art. 2 alin.(1) lit.a), b), c), d) –f) din Hotărârea de Guvern.
În cazul în care este necesară acoperirea cheltuielilor de spitalizare şi recuperare pentru cei care nu sunt incluşi în sistemul de asigurări şi a căror cheltuieli nu sunt acoperite de statul Italian, oficiile consulare şi misiunile diplomatice ale României vor comunica în scris Agenţiei Naţionale pentru Plăţi şi Inspecţie Socială, suma reprezentând contravaloarea serviciilor medicale pe care trebuie să le suporte cetăţeanul român, conform documentelor eliberate de furnizorul de servicii medicale unde a fost efectuat tratamentul/spitalizarea, arată Ministerul Muncii.
În acest caz, Agenţia Naţională pentru Plăţi şi Inspecţie Socială virează suma comunicată de oficiile consulare/misiunile diplomatice ale României în contul acestora, urmând ca oficiile consulare/misiunile diplomatice ale României să o plătească furnizorului de servicii medicale unde a fost efectuat tratamentul / spitalizarea.
În cazul copiilor rămaşi orfani se acordă suma de 6.000 euro rudelor până la gradul 4 sau altor persoane, cetăţeni români, la care se dispune măsura de protecţie specială a copilului/copiilor pentru creştere şi îngrijire. Suma se acordă numai după stabilirea măsurii de protecţie specială a copiilor, astfel:
a) contravaloarea în lei a sumei de 3.000 euro pentru cheltuielile curente de creştere, îngrijire şi educare a copiilor se acordă direct persoanei/familiei la care s-a dispus măsura de protecţie specială a copilului;
b) contravaloarea în lei a sumei de 3.000 euro într-un cont bancar deschis de persoana la care s-a dispus măsura de protecţie specială a copilului, pe numele copilului, şi care va putea fi accesată de acesta numai după împlinirea vârstei de 18 ani. În acest caz, plata se face numai după prezentarea, de către persoana la care s-a dispus măsura de protecţie specială a copilului, a copiei după extrasul de cont care să confirme deschiderea acestuia în numele copilului.
Pentru detalii cu privire la procedura de urmat şi pentru aplicarea măsurilor prevăzute de Hotărârea de Guvern, potenţialii beneficiari se pot adresa Secţiei Consulare a Ambasadei României la Roma la adresa de email roma.consul@mae.ro, Biroul Ataşatului cu Probleme de Muncă şi Sociale (roma.social@mae.ro), Consulatului General al României la Bologna (bologna@mae.ro) şi Agenţiei Naţionale pentru Plăţi şi Inspecţie Socială (secretariat@mmanpis.ro).