Ce înseamnă criza provocată de coronavirus pentru saloane. Lucian Bratu, hairstylist: ”Micile afaceri vor avea de suferit”
Saloanele de înfrumusețare au fost printre afacerile nevoite să își închidă ușile din cauza crizei provocate de coronavirus. Am stat de vorbă cu Lucian Bratu, hairstylist cu o experiență de aproape 20 de an în domeniu și manager partener al unui salon situat în centrul Bucureștiului, pentru a vedea ce însemnă pandemia pentru industria de beauty, despre felul în care au fost afectați atât styliștii,cât și clienți, dar și cum se vor schimba tendințele după această perioadă.
Click!: Ați închis salonul? Ce faceți în această perioadă? Ce fac angajații?
Lucian Bratu: Evident, am închis în data de 18 martie, atunci când a intrat în vigoare ordonanța militară care interzice desfășurarea de activități de înfrumusețare. Perioada aceasta trebuia să fie una destul de aglomerată din punctul de vedere al programărilor pentru că, deși a trecut sărbătoarea Paștelui, urma sa avem rezervari pentru 1 Mai. Mai mult ca niciodată, sănătatea primează în fața frumuseții: trebuie să ne protejăm unii pe alții și să înțelegem că siguranța celor din jur ține de noi toți.
Acum suntem acasă cu toții, întrucât domeniul nu ne permite să ne mutăm în mediul on-line decât pe parte de cursuri și traininguri și, chiar și aici, limitat.
Stăm acasă și facem lucruri pentru care, poate, nu am avut timp până acum: gătim, citim, păstrăm legătura cu cei dragi la telefon și continuăm perfecționarea de la distanța prin cursuri on-line.
Săptămânal, am video call-uri împreună cu asociatul meu și echipa noastră. Ei sunt în șomaj tehnic și căutăm să rămânem optimiști deși devine din ce în ce mai greu pe masură ce trece timpul și nu apar măsuri de relaxare referitoare și la domeniul nostru.
Deasemenea, vorbesc constant și cu colegii mei de breaslă din întreaga țară și chiar din toată lumea și întrevăd necesitatea unui protocol comun pentru redeschiderea saloanelor.
Cum rezistă clienții fără servicii de înfrumusețare? Vă sună lumea pentru a vă cere servicii? Se lucrează de acasă?
Da, ne sună constant și i-am sunat și noi, pentru a vedea cum sunt în perioada aceasta.
În mod cert pot spune ca ne este dor unii de alții și așteptam momentul când va fi posibil să ne revedem. Am fost căutați pentru a oferi beauty tips pentru acasă, idei despre cum se pot vopsi singure, situație în care am recomandat, în majoritatea cazurilor, sa astepte revenirea în salon, dată fiind complexitatea manoperelor de suvite, balayage sau să apeleze la sprayuri colorante care acoperă temporar firele albe.
În primele săptămâni am fost întrebați dacă nu ne deplasăm la domiciliu, caz în care am refuzat politicos întrucât nu doar salonul este închis, activitățile de beauty fiind ilegale. Colegii mei de breaslă, cu care sunt în contact, știu că au procedat la fel.
În prezent avem o listă de așteptare pentru viitoarele programari, urmând să ne contactăm clienții imediat ce autoritățile vor face public că se ridica sau se relaxează restricțiile și va fi din nou legal să ne desfășurăm activitatea..
Cum va arăta moda părului după pandemie?
În mod cert ne vom întâlni cu un tipar diferit al consumatorului, influențat de perioada în care a stat în casă și fie nu a putut să se vopsească, fie nu a știut cum sau făcut-o și nu a obținut ceea ce se aștepta.
Cred că ne vom îndrepta spre manopere mai simple, culori mai naturale și jocuri de șuvițe care lasă impresia de natural. Posibil sa dispară balayage-ul și să fie înlocuit de manoperele de șuvițe, fiind asociat acum cu ceva mult prea complex și scump.
În mod cert nu vor dispărea nuanțele de blond și nici culorile extravagante, care dau o stare de bine. Cel mult se vor transforma în șuvițe. Posibil să asistăm la revenirea modei anilor 90, la tunsori cu chică sau styling foarte messy, influențate de statul acasă.
Cum să își îngrijească părul de acasă clienții? Ce să facă, dar mai ales ce să nu facă?
Cel mai bine ar fi să păstreze legătura cu tehnicianul care se ocupă în mod frecvent de părul lor, care cunoaște istoricul manoperelor. Ideale sunt tratamentele de îngrijire, necesare în cazul oricărui tip de păr vopsit, decolorat sau netuns de cateva saptamani. Aplicarea unei măști, a unui tratament leave-in face diferența. Tratamentele naturale sunt bune, însă în cazul unui par vopsit, sunt necesare mai multe ședințe pentru a obține rezultate notabile.
Spray-urile colorante pentru rădăcina sunt un aliat ideal pentru mascarea firelor albe în absența procedurilor de colorare. Sub nicio formă nu recomand proceduri de decolorare, întrucât pot duce la ruperea părului.
Evitați să vă tundeți singure, tăierea vârfurilor fiind necesară la maxim 3 luni; corectarea unei tunsori poate necesita luni. Bretonul poate fi prins cu o agrafă.
În ce mod va afecta criza economică piața de beauty?
În primă fază vom avea un flux foarte mare de clienți care ulterior se va stabiliza și regla. Cred ca micile afaceri vor avea de suferit iar supraviețuirea lor ține de gradul de adaptare la transformările din piață. Dacă ar fi să urmărim tiparul istoric al crizelor financiare aș spune că oamenii vor avea tendința să înlocuiască mai mult cu mai bine, vor cumpăra mai conștient și doar ceea ce le trebuie. Tehnicienii vor trebui să se axeze pe calitate și pe organizare maximă.
Ce fac marile branduri de păr în perioada aceasta?
Marea lor majoritate au conștientizat că este nevoie să rămână alături de comunitatea hairstylistilor cât și alături de clienții fideli, cei care veneau în vremuri normale la salon, prin tutoriale referitoare la cum îți poți îngriji părul de acasă și traininguri on-line pentru perfecționarea de la distanță a tehnicienilor din domeniu. Sunt convins că pregătesc și oferte și promoții pentru redeschiderea saloanelor.