Construcția metroului până la Otopeni este în aer. Comisia Europeană nu vrea să o finanțeze
Comisia Europeană refuză să finanțeze în totalitate Magistrala 6 de metrou care duce la Aeroportul Otopeni. Ruta aleasă este nepractică şi ocolitoare spun specialiștii europeni, astfel că autoritățile române trebuie să finanțeze jumătate din lucrare de la bugetul de stat.
Bucureștiul este singura capitală europeană care nu are metrou până la aeroport. Bulgarii au încă din 2015, lucrare făcută cu bani din fonduri europene și leagă centrul oraşului de aeroportul din Sofia. Pentru noi Comisia Europeană zice pas și nu dorește să finanțeze Magistrala 6 în totalitate, ci doar pe jumătate de distanță: de la stația 1 Mai și până la stația Tokyo (zona Mall Băneasa), scrie Asociația Pro Infrastructura.
Informația a fost confirmată astăzi, 12 noiembrie, de Dumitru Șodolescu, directorul general Metrorex.
”Decizia vine în urma eşecului autorităţilor române de a lămuri îngrijorările exprimate de Comisia Europeană prin scrisoarea ("Request for Clarifications") trimisă la Bucureşti în 16.02.2018”, anunță reprezentanții Asociaţiei Pro Infrastructură.
În scrisoare, experţii de la Bruxelles prezintă şase "aspecte critice", alături de altele secundare, în vederea obţinerii finanţării nerambursabile, dintre care două extrem de grave: absenţa unei analize de opţiuni veritabile și estimarea costurilor la un nivel prea scăzut.
Traseul Magistralei 6 de metrou este lungit artificial
În plus, se vorbește despre faptul că traseul stabilit în proiect este lungit artificial. Pe hârtie, planurile Ministerului Transporturilor arată că magistrala M6 va pleca de la actuala staţie 1 Mai, va ocoli prin Pajura, Piaţa Montreal şi va ieşi din Bucureşti prin nord, în zona Gării Băneasa.
Însă, oficialii de la Bruxelles nu înţeleg de ce această nouă magistrală trebuie să facă un ocol prin Pajura şi, mai mult, de ce pleacă de la 1 Mai şi nu din Piaţa Victoriei.
„Dacă linia va fi construită aşa, o persoană care vrea să ajungă de la aeroport în centrul Bucureştiului sau invers, va trebui să schimbe metroul de trei ori”, atrag atenţia experţii.
Totodată, Comisia susţine că Magistrala M6 nu ţine cont de construirea noului terminal T2 la Aeroportul Otopeni în est (spre Autostrada A3), iar studiul de trafic nu este de încredere.
Din februarie şi până în septembrie, au fost mai multe runde de dialog între partea română şi specialiştii europeni, iar în 6 noiembrie, ministrul Fondurilor Europene, Rovana Plumb, a confirmat public că vom primi bani doar pentru sectorul 1 Mai-Tokyo (Mall Băneasa), adică 6 staţii din totalul de 12.
Metroul până la Otopeni va costa 6,35 miliarde lei
”Valoarea totală estimată este de aproximativ 6,35 miliarde lei (inclusiv TVA), din care fondurile europene vor acoperi doar 2,36 miliarde.
În jur de 416,5 milioane lei reprezintă contribuţia de la bugetul de stat, iar aproape 1,46 miliarde lei vor veni din împrumutul de Guvernul Japoniei. Vinerea trecută cererea de finanţare a fost retrimisă la Bruxelles pe noile coordonate”, mai arată Pro Infrastructură.
Lucrările la metroul din Otopeni vor începe în 2019
Lucrările ar fi trebuit să fie demarate în 2017, dar au fost amânate pentru 2019. Dacă se va întâmpla așa, autoritățile promit că vom circula cu metroul până la aeroport la finele lui 2023. Traseul Magistralei 6 trece prin stațiile: Pajura, Expoziției, Piața Montreal, Gara Băneasa, Aeroportul Băneasa, Tokyo, Washington, Paris, Bruxelles, Otopeni, Ion I. C. Brătianu, Aeroportul Otopeni.
”În opinia noastră, aceste promisiuni sunt fanteziste, mai ales dacă ne uităm la întârzierile de pe Magistrala M5 Drumul Taberei-Eroilor, începută la sfârşitul lui 2011 şi încă nefinalizată”, se arată într-o postare a celor de la Pro Infrastructură.