Cum încearcă primăriile din București să rezolve problema locurilor de parcare
Șoferii bucureșteni se împart la început de 2022 în două categorii, cei care au loc de parcare plătit și cei care își lasă mașina pe unde pot. În timp ce prețul unui loc în parcările de reședință a atins cifre neverosimile, Primăria Capitalei și edilii de sectoare au soluții diferite pentru a rezolva problema staționării vehiculelor.
Taxa anuală pentru locul de parcare de reședință în București s-a majorat de la 1 ianuarie 2022. În funcție de zona unde locuiesc, proprietarii de mașini vor plăti pentru un loc de parcare de reședință între 300 și 600 de lei pe an. Până acum, taxa varia între 37 și 84 de lei pe an. Decizia de scumpire a fost luată de Consiliul General al Municipiului București prin hotărârea 105/2021 din 27 aprilie, la cererea primarilor de sectoare. În timp ce Muncipalitatea pregătește o strategie unică de parcare în tot orașul, încercând să convingă edilii de la sectoare, aceștia aplică fiecare o politică proprie în domeniu.
Potrivit unor surse din cadrul Primăriei Capitalei, noua strategie de parcare prevede că parcările de reședință ar putea fi folosite de cei care plătesc taxa între orele 20.00 și 8.00. În restul zilei ar putea fi ocupate de oricine fără a exista o sancțiune. În prezent, deși au mai fost astfel de propuneri, ele au fost respinse iar posesorul locului de parcare are dreptul de a-l folosi 24 de ore din 24 iar dacă este ocupat poate cere intervenția polițiștilor locali. Deocamdată, se negociază intervalul orar, dar primarii de sectoare nu par încântați de inițiativă și să lase Municipalitatea să decidă în această problemă
Sunt primării, cum este cea de la sectorul 6, care au pornit goana după crearea pe orice spațiu posibil a unor locuri de parcare pentru a-l vinde ulterior și a face rost de bani. În acest scop, a început vânătoarea garajelor din tablă și beton construite pe domeniul public, care sunt demolate cu frenezie. În locul lor apar parcări de reședință. Sectorul 3 are o altă tactică: licitație pentru locul de parcare. Astfel, s-a ajuns ca să se ofere și suma record în România, 20 000 de lei pentur un loc de parcare
Alte primării, cum sunt cele din sectoarele 4 și 5, au o altă strategie. Pentru a convinge bucureștenii să plătească prețul mare al unei parcări de reședință, le închiriază ”blocatoare de parcare”. Acestea sunt dispozitive, care se prind cu șuruburi în asfaltul sau betonul locului de parcare și sunt acționate cu o telecomandă. În caz că aceasta nu are baterii, ”blocatoarele” pot fi montate și cu o cheie specială.
Dispozitivele se închiriază cu 10 lei pe lună și oferă un avantaj. Cel care le forțează și vrea să parcheze distruge un bun al statului, faptă penală.
Ce mai propune strategia de parcare a Primăriei Capitalei
În primul rând strategia prevede ca în zona centrală a orașului, șoferii să fie taxaţi de fiecare dată când îşi lasa maşina, indiferent dacă parchează pe trotuar sau lângă bordură. Noua strategie preţul de 1.5 lei oră, doar că îl vor plăti toţi şoferii, nu doar cei care găsesc loc în parcările amenajate. Plata se va face prin sms sau aplicaţie.
Responsabilii din primărie vor fi dotaţi cu aparate cu GPS şi vor depista maşinile pentru care nu a fost plătită parcarea. Amenda ar putea fi trimisă în plic, dar cuantumul nu a fost stabilit deocamdată.
Ce spune Nicușor Dan despre strategia de parcare
"În linii mari, avem un dezechilibru care vine din faptul că avem nişte parcări plătite cu un număr mic de locuri relativ la necesar şi un număr imens de spaţii de parcare gratuite pe domeniul public. Şi atunci nu o să reuşim niciodată să stimulăm bucureşteanul să-şi lase maşina la o parcare periferică, dacă noi luăm bani şi în acelaşi timp oferim locuri de parcare gratuite în mijlocul oraşului. Acesta este dezechilibrul la care noul regulament de parcare, care va cuprinde tarifele de parcare peste tot în Bucureşti, o să răspundă", a spus Nicușor Dan pentru stirileprotv.ro