Drumul din România care a fost deschis recent. Are o poziție strategică și e folosit zilnic de mii de români
Centura Timișoara Sud a fost deschisă circulației rutiere începând de marți, 10 septembrie 2024. Aceasta are o lungime de 26 de kilometri și a fost finalizată după patru ani de lucrări.
Deschiderea a fost anunțată de Direcția Regională de Drumuri și Poduri (DRDP) Timișoara, care a specificat că circulația va începe după ora 16:00 în acea zi.
Centura Timișoara Sud se întinde pe teritoriul municipiului Timișoara și al localităților învecinate Sânmihaiu Român, Șag, Giroc, Moșnița Nouă și Ghiroda. Aceasta completează varianta existentă de ocolire a orașului, începând din nodul rutier de pe DN 6 (Ghiroda).
Noua centură din Timișoara se numește VTM
Noua centură, denumită VTM – Varianta Timișoara, va fi identificată cu acest indicativ atât pentru noua secțiune, cât și pentru centura existentă. De asemenea, acest indicativ se va aplica și pentru varianta de ocolire Timișoara Vest, care este în prezent în faza de selecție a constructorului, conform celor menționate de DRDP Timișoara.
Proiectul Centurii Timișoara Sud a fost inițiat în 2020 și a fost realizat de compania italiană Tirrena Scavi, care a câștigat contractul pentru execuția lucrărilor, estimate la peste 60 de milioane de euro.
În mod inițial, termenul de finalizare al lucrărilor era de 24 de luni, dar, din cauza ritmului lent de execuție, Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere a reziliat contractul cu constructorii italieni în decembrie 2022.
Lucrările au fost reluate în septembrie 2023 de către UMB Spedition, după semnarea unui nou contract. Constructorii au preluat șantierul cu un progres fizic de aproximativ 60% și aveau la dispoziție un an pentru finalizarea lucrării, pentru a nu pierde finanțarea de aproximativ 80 de milioane de euro din fonduri europene.
Centura va include 5 intersecții
Centura Timișoara Sud va include cinci intersecții, trei noduri rutiere, trei poduri, șapte pasaje și două parcări. Aceasta va contribui la fluidizarea traficului atât intern, cât și internațional, care trece prin zona Stamora Moravița, se desfășoară pe DN 59, ajunge în zona Timișoara și se îndreaptă către centrul țării pe DN 6 sau pe autostrada Arad - Timișoara - Lugoj.
În continuarea acestui proiect, Centura de ocolire Timișoara-Vest, cu o lungime de aproximativ 14 kilometri, care va închide practic inelul în jurul Timișoarei, este în prezent în procedură de achiziție.