Elevii, evaluați standard. Profesorii vor fi sancționați dacă nu respectă regulile
Elevii ar putea fi evaluați la școală într-un mod cu totul diferit față de până acum. Dacă noul proiect al Legii Educației, care ar ajunge în Parlament pe 15 martie, va rămâne în forma actuală, elevii vor fi evaluați pe baza unor standarde naționale. Profesorii care nu vor respecta aceste reguli, vor fi sancționați. Modificările se vor aplica, însă în școli după doi ani de la intrarea în vigoare a legii. În cazul de față, în 2025.
Se anunță schimbări mari în Educație. Evaluarea elevilor se vrea a fi modificată. Mai exact, să fie una standardizată, pentru a nu mai exista discuții între profesori și elevi legate de modul de notare. Regulile vor fi stabilite de Centrul Național pentru Curriculum și Evaluare.
Ce spun reprezentanții elevilor
Miruna Croitoru, președintele Consiliului Național al Elevilor, a declarat în exclusivitate pentru Click! că susține acest tip de evaluare. ,,Să avem niște standarde clare de evaluare este un prim pas pentru a asigura o evaluare obiectivă. A fost și una dintre propunerile și recomandările noastre an de an.
De asemenea, când vorbim despre modul de a urmări activitatea cadrului didactic de la clasă, automat ne vom referi și la rezultatele elevilor, pentru că acestea reflecă într-o mare măsură și implicarea dascălului la clasă. Cu siguranță că aceste standarde de evaluare trebuie să fie unitare, aplicate în funcție de nivelul clasei, modul de abordare al profesorului, modul în care elevii sunt receptivi la anumite stiluri de predare.”
Ce spun experții în educație
Marian Staș, expert în educație, a declarat pentru Click! că este nevoie de o evaluare diferită în școlile noastre, însă problema va apărea dacă aceste teste nu vor fi construite de profesioniștii din Educație.
,,Testarea standardizată în mod cert este bună. Și ajută sistemul de învățământ cu o singură condiție: să fie formă cu fond, nu formă fără fond. Trebuie să fie teste standardizate construite riguros, profesional făcute, astfel încât să testeze competențele pentru care ele sunt proiectate.
Studiul de caz clasic este cel al testelor SAT (Scholastic Aptitude Test), cele care sunt susținute de tinerii din toată lumea, pentru admiterea în Universitățile americane și care sunt gestionate de o organizație de profesioniști. Eu cred că procesul ca atare este unul bun, va ajuta educația, în măsura în care planurile cadru și modelele curriculare vor fi construite pentru secolul XXI. Nu vor fi încremenite în trecut, așa cum e cazul acum. De asemenea, am văzut că proiectele care sunt finanțate sunt extrem de consistente și au o abordare foarte riguroasă. Rămâne, însă de îndeplinit partea de fond. Și asta revine la o foarte bună pregătire pentru cei care elaborează itemi.”
Se caută profesori pentru elaborarea testelor
În prezent, se caută peste 300 de profesori care să ajute la elaborarea acestor teste standard. Cei doritori, și declarați admiși, vor participa la un training pentru formarea de competențe necesare acestui tip de evaluări.
Specialiștii atrag, însă atenția că întreg procesul a fost deja întârziat. Standardele de evaluare ar fi trebuit să fie gata. Conform documentului, obiectivul general al proiectului constă în „creșterea calității serviciilor educaționale în sistemul de învățământ prin elaborarea, implementarea, monitorizarea, evaluarea și revizuirea unui sistem național coerent de standarde de învățare, până în 2023”. Profesorii doritori vor participa la un training pentru formarea de competențe necesare evaluării standard.
Noile schimbări ar urma să se aplice la doi ani după ce intră în vigoare legea. Dacă legea va fi adoptată în martie de Parlament, atunci s-ar putea aplica din 2025