Lovitură grea pentru comercianți! Casele de marcat, legate la serverele Fiscului
Lovitură grea pentru comercianți! Casele de marcat cu jurnal electronic vor fi legate, începând cu 1 iulie, la serverele Fiscului. În felul acesta, inspectorii ANAF vor face controalele de la distanță.
Marii contribuabili vor conecta casele de marcat cu jurnal electronic la serverele ANAF. Aceștia au la dispoziție trei luni, din 1 iulie și până la 30 septembrie.
Operatorii economici din categoria contribuabililor mijlocii și mici vor fi păsuiți să o facă până la 31 ianuarie 2021. Furnizorii de aparate de marcat electronice fiscale (AMEF) au început să fie notificați încă de ieri, 10 iunie, că au primit acces gratuit la un server pentru testarea firmware-ului.
Accesul este facilitat înainte ca furnizorii și producătorii să meargã la Institutul Național de Cercetare-Dezvoltare în Informatică ICI București pentru suplimentul de aviz.
Datele colectate din AMEF-uri vor fi folosite pentru analiză și control de la distanță. În acest fel, spun autoritățile, se vor reduce substanțial controalele fizice inopinate, iar inspectorii se vor concetra mai mult pe verificări.
“Am finalizat un proiect aflat pe agenda publică de peste 10 ani și care a fost amânat de toate guvernele. Transformarea digitală a Ministerului Finanțelor Publice și Agenției Naționale de Administrare Fiscală rãmâne principala măsură prin care cred că se va îmbunătăți substanțial relația cu firmele și populația. Vom continua proiectele în ritm accelerat în următoarele luni. Aceste schimbări nu vor aduce doar informații mai complete și de calitate din economie, ci vor asigura o competiție cât mai corectă între companii și o implicare tot mai redusă a statului în activitatea firmelor”, a declarat Florin Cîțu ministrul Finanțelor.
Până la 31 septembrie vor fi conectate la serverele ANAF circa 50.000 de terminale instalate de marile companii, iar la finalul lunii ianuarie se vor colecta datele în timp real de la circa 550.000 de case de marcat.
În platformă vor fi integrate și bazele de date cu fișierele colectate până în prezent (formularul A4200 – care va fi eliminat ulterior), pentru a fi folosite în cadrul procesului de analiză.
ANAF va stoca pe platformă date începând cu 2018
Noutatea sistemului implementat constă în faptul că tot volumul de date primite și stocate din 2018 până în prezent, cât și datele noi raportate zilnic vor fi folosite pentru analize predictive.
Acest sistem va permite recunoșterea unor tipare și le va semnala pe cele disfuncționale sau atipice. Interfața folosită de inspectorii ANAF va permite filtrarea datelor pe mai multe tipuri de date: cod CAEN tip produs/ serviciu, CUI, sediu, adresă.
”Pe lângă îmbunătățirea relației dintre ANAF și operatorii economici prin simplificarea interacțiunii, proiectul vizează și folosirea datelor colectate în vederea identificării cu o acuratețe foarte mare a operatorilor economici care se conformează benevol și cei care încearcă eludarea prevederilor legale”, mai arată ministrul.
Platforma software a fost donată Ministerului de Finanțe de către Asociația pentru Tehnologii Avansate.