E oficial: vremea este una dintre cauzele accidentului aviatic din Apuseni
Un factor important care a dus la producerea accidentului din munţii Apuseni în urma căruia au murit două persoane a fost reprezentat de condițiile meteorologice nefavorabile din timpul zborului, arată Centrul de Investigaţii şi Analiză pentru Siguranţa Aviaţiei Civile (CIAS).
Pe de altă parte, urmare a accidentului din Apuseni, comisia de investigație a CIAS nu a identificat, în prezent, necesitatea niciunei recomandări imediate privind siguranța aviației civile, urmând ca, în momentul emiterii raportului final, în funcție de concluziile la care va ajunge comisia de investigație, să se emită și recomandări, "cu scopul evitării, pe cât posibil, a producerii unor evenimente similare", se mai arată într-un comunicat de vineri, citat de Mediafax.
Potrivit sursei citate, în cele 30 de zile care s-au scurs de la data producerii acestui accident aviatic, s-au cules date și informații, s-au efectuat teste și discuții cu martorii.
"În momentul de față, etapa de discuții cu martorii nu este finalizată. De asemenea, unele teste și analize sunt în curs de desfășurare, cu scopul determinării evoluției aeronavei implicate în accident, precum și a modului de funcționare a aeronavei pe timpul zborului", mai arată CIAS, în comunicat.
Conform sursei citate, din analiza primară a datelor a reieșit că aeronava deținea certificatul de navigabilitate în termen de valabilitate şi că sistemul ELT, tip ARTEX C406-2, a fost montat pe aeronava YR-BNP în aprilie 2007.
În ceea ce privește sistemul ELT al aeronavei, menţionează reprezentanţii CIAS, s-a constatat că antena fir responsabilă cu emiterea semnalului de 406,025 MHz era ruptă de la baza acesteia, iar firul rupt al antenei nu a fost găsit la locul accidentului. De asemenea, comisia a constatat că LED-ul transmițătorului se aprindea intermitent, semn că acesta era activat.
"Pentru determinarea stării de funcționare a transmițătorului ELT, comisia de investigație CIAS a desfășurat un test. (...) Una dintre concluziile testului a fost că transmițătorul emite semnale pe cele trei frecvențe. (...) Concluziile privind funcționarea echipamentului ELT, precum și cele privind lipsa antenei vor fi prezentate în raportul final al investigației", potrivit sursei menţionate.
CIAS mai precizează că a fost notificat telefonic cu privire la producerea accidentului din Apuseni în 20 ianuarie, la ora 15:57.
"Chiar dacă la momentul în care CIAS a numit comisia de investigație privind siguranța aviației civile, nu se cunoștea cu exactitate locul în care s-a produs accidentul și unde se găsea epava aeronavei, echipa operativă din cadrul CIAS s-a deplasat spre zona producerii accidentului. Ulterior, aeronava a fost localizată în vecinătatea comunei Horea, sat Petreasa, județul Alba", mai spun reprezentanţii instituţiei.
CIAS mai arată în comunicat că a notificat despre producerea accidentului ICAO, EASA, statul de fabricație al aeronavei (Marea Britanie) și statul de fabricație al motoarelor aeronavei (Statele Unite ale Americii).
Parchetul ICCJ a dispus, miercuri, în cazul accidentului aviatic din Apuseni, începerea urmăririi penale pentru infracţiunile de ucidere din culpă, vătămare corporală din culpă şi neglijenţă în serviciu, neluare şi nerespectare a măsurilor legale de securitate şi sănătate în muncă, precum şi pentru încălcarea de către personalul aeronautic civil a îndatoririlor de serviciu.
20 ianuarie 2014, o zi neagră
Pilotul Adrian Iovan şi studenta Aurelia Ion şi-au pierdut viaţa în accidentul aviatic produs în 20 ianuarie, în Munţii Apuseni, într-o zonă accidentată, la peste 1.400 de metri altitudine, la graniţa dintre judeţele Cluj şi Alba. În accident au fost răniţi copilotul Răzvan Petrescu şi medicii Radu Zamfir de la Spitalul Fundeni, Valentin Calu de la Spitalul Elias, Cătălin Pivniceru de la Spitalul "Sfânta Maria" şi Sorin Ianceu de la Spitalul Municipal din Beiuş, judeţul Bihor.
Echipa medicală din avion mergea de la Bucureşti la Oradea, unde urma să preleveze ficatul de la un donator de peste 60 de ani care suferise un accident vascular cerebral.
Epava avionului şi victimele au fost găsite de trei localnici, după căutări care au durat aproximativ cinci ore şi la care au participat pompieri salvatori, jandarmi montani, poliţişti, salvamontişti, angajaţi ai Parcului Naţional Munţii Apuseni şi localnici.
În urma accidentului aviatic, secretarul de stat din Ministerul de Interne Constantin Chiper a fost demis, în timp ce directorul general şi directorul de operaţiuni ai ROMATSA au demisionat. De asemenea, Ion Burlui a demisionat de la conducerea Inspectoratului General pentru Situaţii de Urgenţă.
Tot în urma accidentului aviatic a demisionat din funcţie şi fostul ministru liberal de Interne Radu Stroe, care declara că la MAI nu s-a organizat celulă de criză şi că regretă că tragedia a avut loc în mandatul său.