„Războiul cerealelor”. Ucraina acuză România că-i blochează exporturile
Ucraina acuză România că îi blochează exportul de cereale, după ce peste 90 de nave care vor să-i preia recolta stau înghesuite la intrarea pe canalul Sulina. Reprezentanți din țara vecină spun că vapoarele așteaptă și 10 zile pentru a ajunge în porturile Reni, Ismail (Ucraina) și Giurgiulești (Moldova) unde a fost dusă marfa și că navele românești sunt trecute peste rând. Ce răspund autoritățile din România
Ucraina era înainte de războiul cu Rusia cel mai mare exportator de cereale din Europa. Pentru că Marea Neagră nu mai este sigură iar principalul port ucrainean, Odesa, este blocat, cerealele sunt scoase acum din țara vecină prin intermediul porturilor dunărene.
Ucraina vrea să gestioneze împreună cu România Canalul Sulina
Publicatia Ukrainian Shipping Magazine acuză autoritatile din Romania că pun în pericol exporturile pe cale maritimă ale Ucrainei pentru ca nu fac față afluxului de nave cu cereale și nu acceptă implicarea părții ucrainene. Incepând cu 21 mai, în fata canalului s-a format o aglomeratie de aproximativ 90 de nave de marfa.
Dupa cum a remarcat un expert ucrainean citat de publicație, canalul este operat de partea română, care nu s-a mai confruntat niciodata cu un asemenea aflux de nave. Prin urmare, Portul Sulina, cel mai mare din zonă nu are capacitatea de a opera satisfăcător pentru a asigura tranzitul cerealelor
”In ultimele patru săptămâni situația s-a agravat continuu. Partea ucraineană a făcut mai multe propuneri, în special menite să grăbească trecerea navelor dar în prezent, aceasta problemă este rezolvată exclusiv de administrația canalului, în spatele ușilor închise.
Ei au încărcături prioritare, există încărcături românești, care sunt considerate in afara rândului. Există de exemplu un deficit nerecunoscut de piloți români care sa navigheze nava pe toata lungimea canalului până in Ucraina”, a acuzat expertul ucrainean Andrii Sokolov preluat de usm.media
Acesta acuză că din cauza românilor, exportatorii ucraineni plătesc pentru fiecare zi de inactivitate suma de aproximativ 500.000 de dolari pe zi. Ukrainian Shipping Magazine scrie că problema trebuie rezolvată urgent, deoarece în Ucraina peste o luna se strânge noua recoltă și nu poate fi depozitată deoarece silozurile sunt ocupate de vechea recoltă.
„Ignorarea de catre Romania nu numai ca ii costa scump pe exportatorii ucraineni, dar pune si mai mult in pericol operatiunile de export peste o luna”, precizeaza publicatia.
Măsurile propuse pe Canalul Sulina de Ucraina
Specialiștii din Ucraina au întocmit deja un set de măsuri de urgență pentru scurtarea timpilor de tranzit pentru navele care preiau cerealele.
-navele să fie pilotate pe teritoriul românesc de piloți din Ucraina;
-iluminarea zonei foarte periculoase de la Tulcea cu proiectoare de mare capacita
-tranzitarea Canalului Sulina non-stop și nu la anumite intervale orare așa cum se întâmplă în prezent
-efectuarea formalităților vamale din vas în vas și nu la intrarea în Portul Sulina
-triplarea numărului de polițiști de frontieră și inspectori vamali pentru a executa formalități pentru șase vase în loc de două ca și până acum
-schimbarea regulamentului de tranzit pe Canalul Sulina pentru creșterea vitezei pe Dunăre
-acordarea de permise cu regim excepțional în cazuri deosebite
-în sfârșit mutarea mărfurilor și în largul porturilor Sulina și Constanța
Nici una dintre propuneri nu a fost acceptată încă de partea română pentru că cităm ”ar pune în pericol siguranța navigației”.
Reacția autorităților române la acuzațiile Ucrainei
Imediat autoritățile române în domeniu au reacționat la acuzațiile ucrainenilor și au creat o nouă dană de acostare în oraşul Sulina pentru a veni în sprijinul navelor maritime care aşteaptă zile la rând să intre din Marea Neagră pe şenalul navigabil.
Potrivit unui comunicat trimis de autorități agenției news.ro, noua zonă de acostare are o lungime de aproximativ 40 de metri, se află în administrarea regiei Administrației Zonei Libere Sulina din subordinea Consiliului Judeţean Tulcea. Pentru că investițiile urgente nu se pot face s-a recurs la o improvizație: a fost ancorat un ponton la care pot acosta navele maritime, în condiţiile în care la mal nu există adâncimile necesare pentru acostare în condiţii de siguranţă.
"Oraşul nu are decât cinci dane maritime utilizabile, iar noi am suplimentat această capacitate, iar acum în Portul Sulina mai poate intra o navă maritimă pentru formalităţile vamale, aprovizionare, alimentare cu apă, predarea deşeurilor", a menţionat, pentru AGERPRES, directorul general al AZL, Dragoş Ioniţă.
Acesta a precizat că se încearcă decolmatarea de urgență a Dunării în zona Sulina pentru a se mări capacitatea de descărcare în larg, urmând a se ancora în larg barje. ”Încercăm să identificăm încă o barjă, am găsit ceva la Tulcea, poate reuşim să o aducem şi pe aceea şi să o poziţionăm în apropierea bazinului maritim.
Ne străduim acum să facem şi o decolmatare acolo pentru a crea o zonă de adăpost dedicată acestor nave, dar şi operaţiunilor portuare de încărcare/descărcare marfă, lucru care ar decongestiona traficul din porturile Constanţa, Ismail, Reni şi Giurgiuleşti.
Ea va putea fi folosită şi atunci când sunt furtuni pe Marea Neagră", a adăugat directorul general Dragoş Ioniţă. La Galați va avea loc joi o întâlnire a autorităţilor ucrainene, moldovene şi române pe tema traficului pe Dunăre
Ai un pont sau mai multe informații pe subiect, scrie-ne pe adresa pont@click.ro!