Serial Click! Ce mănâncă românii când sunt pe fugă - Episodul 1
Trăim în viteză, mâncăm pe fugă. Este o realitate de necontestat în secolul XXI. Românul modern a adoptat acest regim de viață pentru a câștiga lupta cu timpul. În bucătării se dă o altă luptă, una pentru burțile românilor, iar marile lanțuri de restaurante fast-food cred că au o rețetă pentru fiecare poftă. Iată cine îi hrănește pe românii aflați mereu pe fugă! Azi vorbim despre McDonald’s.
Lansarea McDonald’s în România a produs un ecou aproape similar celui prilejuit de prima venire a lui Michael Jackson la București (1992). În 1995, lanțul american deschidea în Capitală, la parterul magazinului Unirea, primul său restaurant din seria de 71, câte sunt în prezent. În prima zi (16 iunie), 15.300 de oameni i-au trecut pragul. La mai bine de 22 de ani de la intrarea în România, lanțul de resturante deține supremația pe piața locală de mâncare gătită rapid.
Combinația de burgeri și cartofi e o rețetă câștigătoare peste tot în lume, nu doar în România. Acest lucru a fost intuit de frații McDonald când au deschis afacerea în 1940. La noi, aceste preparate au succes, mai ales în rândul tinerilor, fiindcă sunt un produs exclusiv al stilului de viață occidental, pe care românii l-au adoptat după 1990.
Puțini știu că cel mai vândut produs în restaurantele din România a fost creat special pentru consumatorii români. „McPuișorul rămâne în topul preferințelor clienților noștri, alături de cartofi, Big Mac, înghețată și Happy Meal. McPuișor este creat în România, inspirat de gustul și preferințele consumatorilor români, și preparat din pui românesc și chiflă produsă în România”, ne-au spus oficialii companiei.
De fapt, acest sandviș e și preferatul meu, la care adaug o porție mică de cartofi prăjiți, combinație care vine cu un preț special: 5 lei. Dar, la Mac poți face mai multe combinații: hamburger+cartofi (5 lei), burger+cartofi+răcoritoare (sau cafea): 7,9 lei. După zece ani de la prima mea vizită într-un restaurant McDonald’s pot spune că 15 lei este suma de care ai nevoie ca să te saturi mâncând aici. Însă, una din combinațiile mele preferate costă puțin mai mult – 15,2 lei - și se cheamă Meniul Big Mac (cu 2,5 lei în plus, la Big Mac ai porție mare de cartofi și răcoritoare la 500 ml). Eu și alți gurmanzi am contribuit la succesul acestui produs, căci în primii 20 de ani de prezență în România, în restaurantele McDonald’s s-au vândut 55 de milioane de burgeri Big Mac.
Deși cei mai mulți clienți ai lanțului fast-food sunt tineri activi, grupul a creat meniuri și produse care se adresează tuturor categoriilor de consumatori. Foarte răsfățați sunt copiii, care au un meniu dedicat (Happy Meal – 10 lei), însoțit adesea de o jucărie. Frecvent, McDonald’s lansează produse și meniuri în ediție limitată (burger Bacon Clubhouse, Chicken Tasty/Hot, McMici).
Respectând liniile business-ului american, mâncarea trebuie să fie mereu caldă, cartofii fierbinți și aurii, iar uleiul se schimbă când ajunge la o aciditate crescută. Angajații sunt instruiți să preia comanda cu zâmbetul pe buze și, de fiecare dată, să-ți propună să cumperi mai mult și mai mare.
Concept nou pentru meniul destinat copiilor
Managementul McDonalds, prin vocea președintelui CEO Steve Easterbrook, tocmai a anunțat o schimbare de optică în ceea ce privește realizarea meniurilor pentru copii. McDonalds și-a propus să schimbe componența meniului Happy Meal, în scopul stimulării consumului de fructe, legume, apă și lactate slabe în grăsimi până în anul 2020. Decizia luată este o promisiune a companiei luată în fața clienților, în special familii, și vizează 120 de țări din cele mai mari 20 de piețe în care McDonalds e prezent.
Cum se va schimba meniul pentru copii
Până în 2022, lanțul de restaurante își propune ca cel puțin 50% dintre meniurile Happy Meal respectă Criteriile Globale de Nutriție: cel mult 600 de calorii, 10% grăsimi saturate, 650 gr. sodiu și 10% zahăr. În prezent, 28% din combinațiile Happy Meal oferite în restaurante în cele mai importante 20 de piețe îndeplinesc criteriile de nutriție globale. Pentru a ajunge la un procent de peste 50%, vor fi implementate schimbări la nivelul produselor oferite în Happy Meal, vor fi introduse noi oferte de produse și vor fi scoase sau înlocuite anumite produse din meniurile Happy Meal. În România, azi, clienții pot alege salată și felii de măr la meniurile Happy Meal.
McDonald’s va simplifica ingredientele folosite în prepararea produselor din meniurile Happy Meal, prin înlăturarea aromelor artificiale, a coloranților și a conservanților artificiali. Un exemplu în acest sens este România, unde produsele din meniurile Happy Meal nu conțin conservanți și coloranți artificiali.
Transparență crescută. Compania are ca scop prezentarea tuturor informațiilor nutriționale pentru produsele din meniurile Happy Meal pe toate canalele de comunicare McDonald’s (website-uri și aplicații mobile de comandă, acolo unde este cazul). În România, clienții au acces la toate informațiile despre ingredientele folosite în prepararea produselor pe site-ul www.mcdonalds.ro, în aplicația mobilă McDonald’s și în toate restaurantele din țară.
Toată comunicarea Happy Meal destinată copiilor va respecta criteriile de nutriție globale și va continua să respecte toate promisiunile locale și regionale cu privire la publicitatea pentru copii. În România, McDonald’s este parte a initiațivei EU Pledge (un set de norme privind publicitatea produselor alimentare destinate copiilor) și unul dintre principalii susținători încă din noiembrie 2011.
Aceste promisiuni se aplică tuturor țărilor în care McDonald’s este prezent, dar rezultatele acțiunilor vor fi raportate doar de cele mai mari 20 de țări, care reprezintă aproape 85% din vânzările companiei la nivel global. McDonald’s va lucra îndeaproape cu Alliance for a Healthier Generation și cu o a treia parte independentă, pentru a măsura și raporta progresul acțiunilor o dată la doi ani.
Prin noile acțiuni anunțate, compania va continua să promoveze lectura în rândul familiilor. Începând cu 2001, au fost distribuite peste 370 de milioane de cărți în meniurile Happy Meal. Programul “Happy Meal Readers” continuă să se dezvolte și, până în 2019, copiii din peste 100 de țări vor putea alege la fiecare meniu Happy Meal câte o carte sau o jucărie.
Cinci lucruri pe care poate nu le știai despre McDonald's
Chiflele folosite la burgeri sunt coapte în România, în fabrica Frozen Bakery Products din orașul Pantelimon. Anul trecut, firma a livrat restaurantelor din țară 75 de milioane de chifle.
Cartofii din rețeaua McDonalds provin din Austria și sunt prăjiți în ulei vegetal (amestec de ulei de rapiță și floarea soarelui). Mai multe lucruri despre cartofii lor poți afla aici.
Carnea folosită la hamburgerii de vită e congelată în prealabil. E preparată pe plită, fără adaos de grăsime.
Sucurile vin sub formă de sirop concentrat. Acesta este amestecat cu apă carbogazoasă, într-un tanc special conectat la dozator.
Circa 200.000 de clienți vin în fiecare zi la Mac; 4.500 de oameni lucrează în prezent în cele 71 de restaurante din România, 28 dintre ele având și cafenele McCafe.
Citiți în ziarul de sâmbătă care sunt preparatele KFC care îi dau pe spate pe români!