Situație critică la Blue Air! Când își vor primi clienții afectați banii înapoi?
Clienții Blue Air așteaptă de mult timp să primească banii înapoi, doar că nu vor fi despăgubiți prea curând, statul român nu a reușit nici acum să intre în posesia tuturor documentelor, așa că procesul de redresare a situației durează.
În luna noiembrie, statul român a anunțat că va prelua 75% din acțiunile companiei, însă nici după câteva luni procesul nu s-a finalizat complet.
Blue Air nu mai are bani în conturi și a rămas și fără flotă, susțin autoritățile române, care susțin că nu știu care este situația financiară a operatorului aerian, ce sume de plată sunt restante și câți angajați au lucrat pentru companie.
O altă companie aeriană care se află în posesia statului, prezentând și ea probleme, este Tarom.
Vezi și: Sfatul ambasadorului României în Cipru pentru românii blocați în aeroport: «Să se descurce singuri!»
Blue Air a rămas cu un singur angajat, dar nici măcar acesta nu și-a mai primit salariul din vară. Așadar, nici clienții nu trebuie să își facă încă speranțe că își vor primi banii pe biletele cumpărate în urmă cu doi ani, când compania a început să aibă probleme din cauza zborurilor anulate în contextul pandemiei.
Singurul angajat rămas al Blue Air se ocupă de actele necesare pentru naționalizare. CEO-ul companiei și-a dat demisia, drept pentru care nu are cine să discute cu creditorii sau să se ocupe de situația financiară, iar foști angajați vin pentru a-și închide contractul de muncă, dar nici de această situație nu are cine să se ocupe.
În Aeroportul Otopeni ghișeele Blue Air nu sunt funcționale, iar datoriile companiei sunt în jur de 200 de milioane de euro, aceste datorii aparțin acum statului după ce a preluat acțiunile. De altfel, ghișeele de check-in care aparțineau Blue Air de la Terminalul Plecari de pe Aeroportul Henry Coandă au fost împrejmuite, pentru că autoritățile vor să schimbe benzile de bagaje.
Blue Air a avut o mică perioadă în care existau șanse ca ea să își revină, înainte de haosul de la începutul lunii septembrie, dar avea doar 13 aeronave cu care opera zborurile. Momentan, mai are două, dar sunt sechestrate de ANAF, unul în Bacău, altul în Italia. Pentru că nu operează zboruri, în fiecare zi se adună alte costuri.
Lucian Sion, director tehnic Bacău: „Este parcată pe aeroportul Bacău, nu am primit niciun fel de hârtie de la ANAF sau de la oricare altă entitate prin care să ni se comunice altceva. Înainte de plecare se vor face formele normale de plată pentru această aeronavă pentru serviciile prestate în acest moment. Nu mai funcționează pe aeroportul Bacău.”
O agenție de turism care a oferit zboruri cu Blue Air a spus că au despăgubit în jur de 10.000 de clienți.
Florian Geantă, președinte al Autorității pentru Administrarea Activelor Statului, susține că procesul de preluare a companiei de către statul român nu s-a finalizat complet. „În data de 8 decembrie am preluat acțiunile și nu reușim să intrăm în posesia actelor societății. În acest moment, în Blue Air există o singură persoană care mai este angajată, vorbim de doamna director economic. Este foarte greu să ne pună la dispoziție cantitatea de acte de care noi avem nevoie. Nu mai avem nici director general sau CEO, cum se numea. Bănuim că și-au demisia, nu știm dacă au cărțile de muncă încheiate. Vin foștii angajați ne cer să le închidem actele de muncă, să plece, să își rezolve situația financiară, vin creditorii.”
Când își vor primii clienții afectați banii înapoi?
Conform Wall-Street, Florian Geantă oferă un răspuns care nu este prea îmbucurător: „Situația financiară e dezastruoasă, bani în conturi sunt foarte puțini. Până nu avem un tablou foarte clar, nu putem vorbi despre astfel de lucruri. În funcție de suma pe care o putem strânge vom putea spune ceva concret”.
Celelalte companii low-cost au venit în ajutorul pasagerilor afectați de criza companiei Blue Air și îi ajută în continuare cu prețuri scăzute ale biletelor, cu reduceri de până la 20% către diferite destinații, atât pentru perioada de iarnă, cât și pentru vacanțele de vară.
Blue Air are, la momentul actual, datorii de peste 300 de milioane de euro.
Ai un pont sau mai multe informații pe subiect, scrie-ne pe adresa pont@click.ro!