Telefonul Copilului, apelat de mii de persoane, în primele zile de funcționare
Mii de apeluri au fost înregistrate la numărul unic 119, Telefonul Copilului, activ din 5 ianuarie, operaţionalizat de Serviciul de Telecomunicaţii Speciale (STS).
Acest număr „nu este unul simplu”, operatorii putând afla de unde se face apelul şi numărul celui care sună.
„Nu este un simplu telefon, este o întreagă infrastructură, o platformă instalată de Serviciul de Telecomunicaţii Speciale (STS), cu ajutorul căreia operatorii pot vedea de unde se sună, numărul apelantului şi, în situaţia în care se confirmă în urma unei proceduri, întrebări specifice pe care aceştia le pun, că este o situaţie gravă, în timp real se deplasează o echipă de intervenţie a Protecţiei Copilului acolo unde se află copilul. În situaţia în care problema semnalată este o urgenţă care pune viaţa în pericol, se face transferul automat către 112, pentru că cele două sisteme informatice sunt interconectate”, a explicat Mădălina Turza, consilier de stat.
„Există deja mii de apeluri, nu avem o statistică încă pentru că Serviciul de Telecomunicaţii Seciale încă instalează platforma de colectare a datelor statistice, însă s-au putut observa mii de apeluri date simultan în cele două, trei zile, dar în special pe data de 5 ianuarie. Lumea a sunat ca să vadă cum funcţionează, cum se răspunde. Au fost situaţii în special de verificare. În cursul săptămânii viitoare, vom putea să generăm şi statistici şi să vedem ce cazuri au fost până acum”, a declarat Mădălina Turza.
Cine poate să sune la 119
La numărul unic 119 poate să sune orice copil care se simte abuzat, traumatizat, neglijat, victimă a violenţei de orice tip, fizică sau emoţională, psihică.
De asemenea, poate suna orice altă persoană care are cunoştinţă despre o astfel de situaţie, un prieten, un coleg, un vecin, un apropiat.
Cine răspunde la 119
Serviciul de Telecomunicații Speciale (STS) a operaționalizat numărul unic național 119 destinat raportării cazurilor de abuz, neglijare, exploatare și orice altă formă de violență asupra copilului, în cadrul programului guvernamental „Din grija pentru copii”. Numărul 119 este gratuit din orice rețea fixă sau mobilă și va fi operat de către consilierii direcțiilor de asistență socială și protecția copilului.
Pentru a putea fi raportate cazurile ale căror victime sunt copii, STS a configurat, testat și implementat soluția tehnică de tip call-center în cele 41 de județe ale țării, precum și în sectoarele municipiului București. Inginerii STS au instalat în cele 47 de sedii ale direcțiilor de asistență socială și protecția copilului din țară un număr de 94 de posturi telefonice, dispuse câte două în fiecare centru de preluare a apelurilor.
Începând din 5 ianuarie, apelurile care semnalează diferite situații care afectează copiii vor putea fi preluate, 24 de ore din 24, de către consilierii specializați în asistență socială și protecția copilului.
În cazul situațiilor anunțate prin 119, dar pentru care este necesară intervenția imediată a Poliției sau a echipajelor medicale, operatorii direcțiilor de asistență socială și protecția copilului vor alerta Serviciul de urgență 112.