Tertip! Cum reușesc autoritățile să dea în folosință 100 km de autostradă în 2018
Gata! Pot fi date în folosință și bucățile de autostrăzi terminate, dar închise de ani de zile. Guvernul a adoptat Ordonanţa care reglementează recepţiile lucrărilor, astfel că autoritățile spun că vor reuși să dea în folosință 100 km de autostradă în 2018.
În februarie 2018, statistica arăta că nu mai puțin de șase milioane de mașini sunt înmatriculate în țară, iar alte 45.000 sunt înscrise în străinătate, dar circulă pe străzile patriei.
Enorm! Având în vedere că am rămas cam cu aceeași infrastructură de pe timpul lui Nicoale Ceaușescu.
În prezent, avem o rețea de autostrăzi de 774 km, la care a început construcția încă din 1972. Cel mai înfloritor an a fost 2013, când autoritățile au reușit să inaugureze 103 km, iar de atunci totul a stagnat.
În 2017, s-au dat în folosință doar 15,7 km, fiind, de altfel, cel mai prost an. Pentru 2018, se promit 100 km! O cifră uriașă având în vedere că pe cele 13 șantiere din țară se lucrează în ritm de melc.
Constructorii cer bani în plus, lucrările sunt făcute în bătaie de joc, se surpă, se fac verificări, muncitorii sunt puși să refacă ce au construit prost.
Autoritățile vor recepționa lucrările neterminate în totalitate
Salvarea pentru guvernanți vine din simplul fapt că din anii trecuți au rămas tronsoane nedate în folosință și pe care vor să le inaugureze acum.
Legea nu mai permitea recepția lucrărilor care nu erau finalizate în totalitate. De acum, însă, se poate ca bucăți din autostrăzi să fie folosite dacă pot fi utilizate separat.
Guvernul a adoptat Ordonanţa de Urgenţă care modifică şi completează acte normative, din domeniul construcţiilor, ce reglementează recepţiile lucrărilor.
Potrivit prevederilor de până acum, lucrările de construcţii autorizate se considerau gata doar dacă erau realizate toate elementele prevăzute în autorizaţia de construire şi dacă s-a efectuat recepţia la terminarea lucrărilor. Adică spații de servicii, benzinării, ieșiri de pe autostradă.
Pe ce autostrăzi vom circula până la sfârșitul lui 2018
Autostrada 10, între nodurile Turda și Aiud, este pregătită pentru a primi traficul rutier, încă din noiembrie 2017, dar a stat închisă aproape un an, în timp șoferii au mers pe drumuri cu o singură bandă pe sens.
La fel și loturile 3 și 4 din Autostrada Sebeș- Turda, care au fost terminate, dar s-au dat în folosință după ordonanță. În plus, Narcis Neaga, șeful Companiei Naționale de Drumuri, are în vedere și alte tronsoane pentru anul centenarului ca împreună cu cele vechi să ajungă la 100 km. ”Mizăm pe două loturi din Câmpia-Turzii-Ogra-Târgu Mureş, loturile 1 şi 2. Mizăm pe două loturi din Lugoj-Deva, respectiv lotul 4, unde lucrează poate singurul constructor român care "este în viaţă" şi care, poate, este cel mai bun constructor la ora actuală care lucrează pe piaţa românească, şi, totodată, mizăm pe lotul 3 acolo. Constructorul a început să se mobilizeze. Au fost, să spunem, nişte neînţelegeri între Companie şi constructor, dar în final s-au rezolvat, s-au atenuat - a fost şi intervenţia domnului ministru, s-a întâlnit de câteva ori cu constructorul, i-a spus foarte clar că nu are nici o constrângere să nu-i rezilieze contractul dacă nu-şi vede de treabă - şi, împreună, am reuşit să îl mobilizăm şi credem că îşi va duce la îndeplinire misiunea, adică va termina lotul 3 de autostradă Lugoj-Deva. Deci, loturile 3 şi 4 vor fi gata anul acesta. De asemenea, vom finaliza podul peste Someş ca să putem uni nodul de la Turda, să mergem mai departe pe A3, unde avem aproape 9 km finalizaţi şi recepţionaţi, dar nu sunt în trafic, făcuţi de la Gilău la Nădăşelu. Cam astea sunt!”, a declarat Neaga pentru Agerpres, în august.
Săptămâna aceasta, venit cu o informație: cei 6,5 km rămași din Autostrada 3 București-Ploiești vor fi deschiși circulației în noiembrie.