Gara superbă din România care a costat peste 16 tone de argint. Puțini dintre cei care o frecventează îi cunosc istoria

21 decembrie 2024 17:50   Fapt divers

România este cunoscută ca o țară bogată în pământuri, cu peisaje frumoase și o istorie fascinantă. Iar printre comorile ce se găsesc pe ale noastre meleaguri se numără și o gară populată, însă puțini dintre cei care o frecventează îi cunosc istoria. Este vorba despre Gara de Nord din Timișoara.

Gara de Nord este gara principală din Timișoara și cea mai mare gară din vestul României. Prima clădire a gării a fost deschisă în 1897 și a fost construită în stil neoclasic. Proiectul de construcție a fost realizat de arhitectul maghiar Ferenc Pfaff.

Astăzi, Gara de Nord Timișoara este una dintre cele mai aglomerate stații feroviare din România, cu trenuri ale CFR, Regio Călători și Astra Trans Carpatic. Mii de călători trec zilnic prin gară, însă puțini știu despre istoria acesteia.

Gara din Timișoara, una dintre cele mai aglomerate din România

Prima linie de cale ferată prin Timișoara a fost deschisă la 15 noiembrie 1857. Inițial, gara a fost o clădire rudimentară, care ulterior a devenit magazie. Mai apoi, a fost construită o nouă gară, care a fost demolată în 1897, construindu-se o alta nouă în locul ei. Construcția noua avea un stil arhitectural neoclasic, o copie a gării din Arad. Construcția acesteia a constat în jur de 4 milioane de coroane, adică egalul a 16,7 tone de argint pur.

Numele său era Josefstädter Bahnhof  (în germană) sau Józsefváros indóház (în maghiară), adică „gara din Iosefin”. Ulterior a fost denumită „Zentralbahnhof” sau „Kozponti Palyaudvar” (Gara Centrală). După unirea Banatului cu România, a căpătat alt nume și până la Al Doilea Război Mondial s-a numit Gara „Domnița Elena”, deși majoritatea timișorenilor o numeau „Gara Mare”.

În 3 iulie 1944, gara a avut de suferit din cauza bombardamentelor aviației Aliate, urmând ca în noaptea de 30/31 octombrie 1944 să fie iar bombardată. De această dată, atacul a venit din partea Lufwaffe. În 1976, clădirea a fost modernizată, iar stilul arhitectural a fost schimbat complet.

Mai multe