Gara din România care este considerată o adevărată comoară ascunsă. E o bijuterie arhitecturală și puțini știu de ea
În inima Carpaților, unde natura își păstrează frumusețea sălbatică, se află adevărate bijuterii arhitecturale care așteaptă să fie descoperite. Vorbim despre gările din Defileul Jiului, o zonă ce găzduiește cea mai spectaculoasă cale ferată construită vreodată în România. Deși aceste gări nu și-au schimbat mult înfățișarea în ultimele decenii, ele rămân ascunse privirilor curioase ale turiștilor, dar și ale localnicilor.
Gara Meri a fost construită în anii '50
Primul popas pe această cale ferată fascinantă este Gara Meri, situată la intrarea într-un tunel și construită în anii '50. Această gară a fost, la vremea ei, un nod esențial pentru comunitatea feroviară, adăpostind chiar o școală pentru copiii angajaților de la căile ferate. Ionel Cioca, inginer la Parcul Național Defileul Jiului, povestește cu nostalgie despre locul de joacă descoperit în apropierea școlii, care a rămas intact de peste 60 de ani.
Ajungem la Gara Lainici, care își păstrează cu mândrie aerul interbelic. Clădirea impunătoare, construită din piatră de râu, nu și-a schimbat fațada de peste șapte decenii. Ionel Cioca a povestit despre istoria acestei gări, care până în anii '50 a purtat numele Ilie Pintilie, în onoarea unui lucrător dedicat al căii ferate. Deși peronul gării nu este plin de călători, cei care aleg să facă această călătorie cu trenul se bucură de peisajul spectaculos din jur, mult mai frumos decât cel oferit de o mașină.
Pe urmele istoriei
Defileul Jiului nu este doar un loc de trecere, ci și un muzeu în aer liber care păstrează amintirea unor evenimente istorice importante. Peisajul ascunde dovezi ale luptelor din Primul Război Mondial, dar și fragmente din trecutul mai îndepărtat. O porțiune din poteca romană, săpată în granit acum 2000 de ani, a rămas intactă, amintind de legăturile dintre regiunile romane și capitala Regatului Dac, Sarmizegetusa.
Tronsonul de cale ferată dintre Bumbești și Livezeni este recunoscut ca fiind cel mai spectaculos din România, datorită operelor de artă inginerești care îl definesc. Ionel Cioca a subliniat munca intensă depusă pentru construirea acestui tronson, care a durat doar șapte luni și a implicat 28.000 de muncitori. Cele 31 de km de lucrări de artă, cu zeci de tuneluri și viaducte impresionante, fac din această cale ferată o capodoperă inginerească, scriu cei de la Observator News.
Astăzi, Parcul Național Defileul Jiului este o arie naturală protejată, considerată ultimul defileu sălbatic din România. Acest loc unic oferă nu doar o călătorie în trecut, ci și o oportunitate de a explora natura în toată splendoarea ei. Gările din acest defileu, cu poveștile lor fascinante și arhitectura deosebită, rămân o comoară ascunsă, așteptând să fie descoperite de toți cei care iubesc aventura și istoria.