Cea mai mare escrocherie din lume. Zeci de mii de magazine web false, 800.000 de oameni păcăliți. Afacerea continuă
Peste 800.000 de persoane din Europa şi SUA au fost păcălite să îşi dea detaliile cardurilor şi alte date personale sensibile către o pretinsă vastă reţea de magazine online de designeri, care era falsă şi aparent operată din China, arată o investigaţie internaţională realizată de ziarele The Guardian, Die Zeit şi Le Monde, transmite News.ro
Zeci de mii de magazine web false
Este vorba despre o întreagă rețea cu 76.000 de site-uri web false. Chartered Trading Standards Institute din Marea Britanie descrie ca fiind una dintre cele mai mari escrocherii online.
O serie de date examinate de reporteri şi experţi IT arată că operaţiunea este foarte bine organizată, foarte abilă din punct de vedere tehnic şi, mai grav, ea continuă.
Operând la scară industrială, programatorii au creat zeci de mii de magazine web false care oferă produse la preţ redus de la Dior, Nike, Lacoste, Hugo Boss, Versace şi Prada, precum şi multe alte mărci premium.
Publicate în mai multe limbi, engleză, germană, franceză, spaniolă, suedeză şi italiană, site-urile web par să fi fost create pentru a-i atrage pe cumpărători şi a-i determina să facă plăţi şi să-şi dea date personale sensibile.
Consumatorii care au povestit despre experienţa lor au declarat că nu au primit niciun articol comandat.
Peste un milion de comenzi
Primele magazine false din reţea par să fi fost create în 2015. Peste 1 milion de "comenzi" au fost procesate numai în ultimii trei ani, potrivit analizei datelor.
Analiza sugerează că grupul ar fi încasat până la 50 de milioane de euro în această perioadă, de la persoane care au plasat comenzi pe site-rile false.
Multe dintre magazinele online au fost abandonate, dar o treime dintre ele - peste 22 500 - sunt încă active, avertizează The Guardian.
Se estimează că 800.000 de persoane, aproape toate din Europa şi SUA, au partajat adrese de e-mail, iar 476.000 dintre acestea au dat detalii ale cardurilor de debit şi de credit, inclusiv numărul de securitate din trei cifre.
De asemenea, toate aceste persoane şi-au transmis reţelei numele, numerele de telefon, adresele de e-mail şi poştale.
Katherine Hart, ofiţer principal la Chartered Trading Standards Institute, a descris operaţiunea ca fiind "una dintre cele mai mari escrocherii cu magazine false online" pe care le-a văzut.
Datele, noua monedă de schimb
"Datele sunt noua monedă de schimb", spune Jake Moore, consilier global în domeniul securităţii cibernetice la compania de software ESET.
El a avertizat că astfel de colectări de date personale ar putea fi, de asemenea, valoroase pentru agenţiile de informaţii străine în scopuri de supraveghere.
„Imaginea de ansamblu este că trebuie să presupunem că guvernul chinez ar putea avea acces potenţial la aceste date", a adăugat el.
Aproape 50 de persoane care spun că au fost înşelate au fost intervievate în cadrul acestei anchete.
Câţiva au primit, dar articolele nu erau cele comandate. Un cumpărător german a plătit pentru un blazer şi a primit ochelari de soare ieftini. Un client britanic a primit un inel fals de la Cartier în loc de o cămaşă, iar un alt client a primit un pulover albastru fără marcă în locul celui de la Paul Smith pe care îl plătise.
Scopul final, datele personale?
În mod ciudat, mulţi dintre cei care au încercat să cumpere nu au pierdut bani. Fie că banca lor a blocat plata, fie că magazinul fals nu a procesat-o. Cu toate acestea, toţi cei intervievaţi au un lucru în comun: şi-au predat datele private.
Simon Miller, directorul de politici şi comunicare al organizaţiei Stop Scams UK, a declarat:
"Datele pot fi mai valoroase decât vânzările. Dacă adunaţi detaliile cardului cuiva, datele respective sunt nepreţuite apoi pentru preluarea unui cont bancar".
Înşelătoria funcţionează pe două niveluri. În primul rând, recoltarea de carduri de credit, în care falsele portaluri de plată colectează datele cardurilor de credit, dar nu iau niciun ban.
În al doilea rând, vânzarea falsă, unde infractorii iau bani. Există dovezi că reţeaua a preluat plăţi procesate prin PayPal, Stripe şi alte servicii de plată şi, în unele cazuri, direct de pe cardurile de debit sau de credit.
Firul anchetei ajunge în China
Reţeaua a folosit domenii expirate pentru a-şi găzdui magazinele false, ceea ce, potrivit experţilor, poate ajuta la evitarea detectării de către site-urile web reale sau proprietarii de mărci. Se pare că are o bază de date de 2,7 milioane de astfel de domenii orfane şi efectuează teste pentru a verifica care sunt cele mai bune de utilizat.
În Germania, proprietara unei fabrici de mărgele de sticlă a declarat că a primit aproape în fiecare zi telefoane furioase de la cumpărători care întrebau unde sunt hainele Lacoste. Ea a descoperit că un vechi site web al său, perlenzwoelfe.de, fusese folosit pentru înşelătorie. Frauda a putut fi detectată, deoarece conţinutul pe care îl pusese anterior la acea adresă era vizibil în arhivele web. Ea a raportat frauda la poliţie. "
Reţeaua pare să fi luat naştere în provincia Fujian. Multe dintre adresele IP (protocolul de internet) pot fi urmărite în China, unele în oraşele Fujian Putian şi Fuzhou.
Documentele de salarizare găsite în date sugerează că indivizii au fost angajaţi ca dezvoltatori şi colectori de date şi au primit salarii prin intermediul băncilor chinezeşti.
Escrocheriile online reprezintă o problemă în creştere. În primele şase luni ale anului 2023, în Regatul Unit au existat 77.000 de cazuri de fraudă la cumpărare - când bunurile sunt plătite, dar nu se materializează niciodată -, o creştere de 43% faţă de aceeaşi perioadă din 2022.
În SUA, consumatorii au pierdut aproape 8,8 miliarde de dolari din cauza fraudei în 2022, o creştere de peste 30% faţă de anul precedent. A doua cea mai frecvent raportată escrocherie este legată de fraudele legate de cumpărăturile online.