Abecedarul care învață copiii mai întâi să citească, apoi să scrie. Cum a reușit o învățătoare din Cluj
O învățătoare de la un liceu de elită din Cluj-Napoca a creat un manual special, care ar putea revoluționa sistemul de predare din România, în învățământul preșcolar, dar care ar putea să schimbe mentalitatea profesorilor din învățământul primar.
Profesorul care a reușit să aducă o inovare în sistemul școlar primar este Mariana Rusu, desemnată profesor Merito în anul 2017, după ieșirea la pensie.
Cine este Mariana Rusu și ce a împins-o să revoluționeze sistemul de predare
Alături de cei 40 de ani pe care Mariana Rusu i-a petrecut la catedră, profesoara s-a remarcat prin crearea unui abecedar revoluționar, care și-a propus pentru prima dată să învețe copiii mai întâi să citească și mai apoi să scrie. Abecedarul propus a fost din 2004 până în 2012 unul dintre cele patru manuale alternative din România.
Citește și Școala românească, după 2 ani de pandemie: elevii se simt extenuați, nepregătiți
Mariana Rusu a predat timp de 15 ani la o școală primară din cadrul Liceului Teoretic „Gheorghe Șincai” din Cluj. Aceasta a absolvit Liceul Pedagogic din Cluj și, deoarece nu erau posturi disponibile în sistem la vremea respectivă, a decis să lucreze ca pedagog la singurul liceu de informatică din Transilvania, unde le învăța pe fetele din internat cum să se poarte și cum să facă curat.
Deoarece nu a conceput să nu predea, aceasta și-a dat demisia din postul de pedagog și a acceptat un post de suplinitor în mediul rural. A intrat, oficial, în sistem în anul 1981, unde a fost învățătoare în Salicea, satul ei natal, situat la aproximativ 15 kilometri de Cluj.
După mai mulți ani în care a predat acolo, s-a întors la Liceul Pedagogic pe care l-a absolvit, unde a rămas încă 16 ani.
Ce ar trebui schimbat în sistemul de învățământ din România
Profesoara propune ca totul să fie schimbat în sistemul de educație din România, iar în primul rând, curricula ar trebui să fie supusă schimbării. Multe dintre modificările propuse și implementate nu au îmbunătățit lucrurile deja existente, ci le-a stricat, a declarat Mariana Rusu.
Vezi și Calendarul anului școlar 2022-2023. Școala va începe la 5 septembrie
Aceasta a mai declarat că curricula actuală nu are o coerență anume, ci e mai mult haotică. Dorința profesorilor este de a învăța copiii să vorbească corect limba română, dar tot mai multe lucruri esențiale sunt scoase din programa școlară.
Ca exemplu, la clasa a treia, elevii discută cu profesorul despre propoziția simplă și cea dezvoltată, în timp ce din programa școlară s-a scos subiectul și predicatul. „Cum explici propoziţia simplă formată din subiect şi predicat când tu nu ai predat la clasă aceste noţiuni?”, se întreabă retoric Mariana Rusu.
Citește continuarea articolului pe Adevărul.ro
Ai un pont sau mai multe informații pe subiect, scrie-ne pe adresa pont@click.ro