Bijuterii pe patru roți! Expoziția de mașini interbelice de la Timișoara a atras sute de curioși
Parada retro cu maşini din perioada interbelică a fost organizată în amintirea primului concurs automobilistic din Banat (20 mai 1930), cât şi în amintirea primei parade auto din România (21 mai 1930).
În Piaţa Unirii din Timişoara au ajuns sâmbătă nouă maşini, veritabile bijuterii pe roţi, fabricate până în 1947 sau a căror producţie a continuat în perioada 1947-1957.
Una dintre cele mai spectaculoase maşini a fost un Bentley fabricat în 1933. Au fost produse în jur de 30 de exemplare, dintre care jumătate au supravieţuit celui de-Al Doilea Război Mondial.
Citește și: Cu ce colecție de mașini se mândrește Liviu Vârciu
În prezent există peste 100 de exemplare, întrucât mulţi au recarosat limuzine în decapotabile.
Cu o maşină decapotabilă a venit Pascal Jean Francois, un tânăr născut la Timişoara din părinţi francezi. Este vorba despre un Bentley, acelaşi model care a câştigat faimoasa competiţie de la Le Mans (Franţa) în 1930.
„Este unul dintre puţinele modele care mai funcţionează. Tata a primit maşina cadou de la un membru al clubului Rolls Royce din Franţa. Alte detalii nu ştiu”, povesteşte Pascal.
„Preţul unei asemenea maşini este între 300.000 şi 1.000.000 €. Asta e cam 500.000 €. Am mai ieşit cu ea la o paradă acum 15 ani. Am decis acum să o mai scot la plimbare, fiindcă e vreme frumoasă. Am mers, cel mai repede, cu 100 km pe oră”, adaugă proprietarul.
La paradă a fost şi un Citroen model E2, fabricat în 1923, care arată statutul social din acele vremuri. Şoferul nu avea acoperiş deasupra capului; doar ocupanţii maşinii beneficiau de acest privilegiu.
„Am luat această maşină din Franţa. Era într-o stare jalnică şi a fost nevoie să găsesc piese originale. Este o operaţie costisitoare, dar pentru mine n-a contat”, spune Octavian Orz.
„Capacitatea cilindrică este de 1.200 centimetri cubi, are patru cilindri, viteza maximă e 72 km pe oră. Maşina are 120 de cai-putere. Şoferul era echipat cu haine groase, cască şi ochelari. El conducea şi în ninsoare, şi în ploaie. În spate stătea proprietarul, cu siguranţă o persoană potentă financiar”, completează proprietarul. La paradă au mai fost aduse un Buick din 1925, un Peugeot din 1934, trei Mecedesuri (din 1938, 1950 şi 1952) şi un DKW din 1938.
A străbătut cu Jaguarul 2.500 de kilometri
Un colecţionar din Anglia, în vârstă de 82 de ani, a condus până în România, fără GPS, un Jaguar E-Type din 1969, aceasta fiind singura excepţie de la regula anilor de fabricaţie. Britanicul ar fi trebuit să ajungă la parada de la Timişoara cu un MG din 1938, însă bătrâna maşină n-a mai pornit.
Vezi și: Tăriceanu și Țiriac defilează în mașini de colecție
Pentru că ţinea să-şi respecte promisiunea făcută organizatorilor, bătrânul englez n-a ezitat nici o clipă şi a străbătut cei 2.500 de kilometri cu Jaguarul.
Ai un pont sau mai multe informații pe subiect, scrie-ne pe adresa pont@click.ro!