Autostrada România-Grecia. Tot ce se știe despre acest proiect considerat o „prioritate absolută”
România, Bulgaria, Grecia vor fi unite printr-o autostradă și o linie feroviară modernă. Acordul de cooperare pentru realizarea acestei axe europene va fi semnat în noiembrie, la Bruxelles, între cele trei state și Comisia Europeană. Proiectul este considerat o „prioritate absolută” pentru Uniunea Europeană și va aduce beneficii majore pentru comerț, turism și mobilitate militară.
Axa va conecta Bucureștiul de Salonic și va deschide noi rute economice. Autostrada principală este programată să fie finalizată în cel mult cinci ani și va uni municipiul Constanța de orașul grec Kavala, traversând teritoriul Bulgariei. Fiecare țară va avea propriul plan de lucru și calendar pentru finalizarea secțiunilor naționale.
Proiect strategic pentru Europa de Sud-Est
Potrivit comisarului european pentru transport durabil și turism, Apostolos Tzitzikostas, citat de Business Daily acordul privind construirea axei verticale care va uni România, Bulgaria și Grecia va fi semnat la Bruxelles în luna noiembrie.
Proiectul, descris ca fiind „chipul programelor europene de infrastructură transfrontalieră”, include atât o autostradă, cât și o linie feroviară de mare viteză.
Obiectivul principal este conectarea Mării Negre cu Marea Egee, printr-un coridor logistic modern care va sprijini transportul de mărfuri și pasageri.
În același timp, axa va funcționa ca un punct de legătură între estul Europei (Moldova și Ucraina) și restul continentului.
Comisarul Tzitzikostas a precizat că fiecare țară va avea propriul plan de lucru și calendar pentru finalizarea secțiunilor naționale, urmând ca întreaga axă să fie realizată etapizat, în conformitate cu un plan de acțiune comun.
Legătură între comerț, apărare și turism
Oficialul european a subliniat că noua infrastructură va fi esențială nu doar pentru dezvoltarea economică, ci și pentru securitatea regională. Europa trebuie să își consolideze capacitatea de a transporta rapid echipamente, vehicule grele și personal militar, în contextul noilor realități geopolitice.
Pentru Grecia, proiectul va transforma porturile sale în puncte-cheie pentru comerțul european, permițând un flux eficient de mărfuri către centrul și estul continentului.
Conectarea Salonicului cu Bucureștiul va dinamiza și turismul, facilitând călătoriile directe între sudul și nordul Balcanilor.
Finanțarea autostrăzii și a componentei feroviare va proveni atât din fonduri europene, cât și din contribuțiile naționale ale celor trei state.
Potrivit publicației Business Daily, comisarul Tzitzikostas a declarat că semnarea acordului din noiembrie marchează începutul „unui nou capitol pentru infrastructura strategică a Europei de Sud-Est”.
România, punctul de plecare al coridorului european
România, Bulgaria și Grecia vor fi unite printr-un coridor multimodal de transport, un proiect european estimat la 6 miliarde de euro.
Inițiativa va conecta porturile comerciale din cele trei țări printr-o rețea modernă de autostrăzi și căi ferate, legând Marea Neagră de Mediterană.
Autostrada, programată să fie finalizată în cinci ani, va uni Constanța de orașul grec Kavala, traversând Bulgaria și conectând stațiuni importante de pe litoralul bulgar.
Potrivit unei declarații comune semnate de premierii celor trei state, proiectul urmărește dezvoltarea unei infrastructuri intermodale transfrontaliere, cu noi poduri peste Dunăre la Giurgiu-Ruse și în alte puncte. Totodată, porturile Constanța și Sulina vor fi modernizate, iar navigabilitatea fluviului va fi asigurată tot timpul anului.
În paralel, Grecia și Bulgaria vor construi o linie feroviară care va uni porturile Salonic, Burgas și Varna, consolidând rețeaua de transport și comerț din sud-estul Europei.