Care categorie de pensionari pot să piardă pensia dacă nu depun un act important. Despre ce document este vorba

25 ianuarie 2024 16:02   Național

Sunt schimbări importante ce vizează pensionarii. Cei care sunt stabiliți în străinătate, vor fi obligați să depună, de două ori pe an, un certificat de viață. Acesta se va trimite în lunile martie și septembrie. În acest moment, acest act este depus o singură dată la 12 luni. 

Schimbări pentru unii pensionari

Beneficiarii de pensii stabiliți în străinătate vor trebui să depună, de două ori pe an, un certificat de viață. Astfel, potrivit Legii 360/2023, „pentru a beneficia de drepturile cuvenite din cadrul sistemului public de pensii, beneficiarii drepturilor bănești acordate de casele teritoriale de pensii stabiliți pe teritoriul altor state, denumiți în continuare beneficiari nerezidenți, au obligația de a transmite semestrial (…) un certificat de viață”, scrie Antena3CNN.ro

Cei este, de fapt, certificatul de viață

După cum și numele o indică, certificatul de viață este documentul care confirmă faptul că beneficiarul de pensie este în viață și va trebui transmis autorităților române până cel târziu în data de 31 martie, respectiv până data de 30 septembrie a fiecărui an. 

Documentul trebuie semnat de pensionar în fața unei autorități legale de pe teritoriul statului de domiciliu sau de ședere permanentă, după caz, respectiva autoritate certificând acest fapt. Aceste autorități pot fi instituții de asigurări sociale/ pensii, autorități administrative locale, notari publici de pe teritoriul statului de domiciliu sau de reşedinţă. Conform legii, certificatul de viață trebuie transmis de pensionarul nerezident din proprie inițiativă.

De când se poate suspenda plata pensiei

În cazul în care pensionarii din străinătate nu vor respecta cele două termene pentru transmiterea certificatului de viață (31 martie/ 30 septembrie), plata pensiei se suspendă începând cu luna următoare. Pe de altă parte, reluarea plății pensiei se va face de la data suspendării, dacă beneficiarul nerezident prezintă/ comunică certificatul de viață după expirarea termenelor amintite. 

De unde descarci certificatul

Pentru a se evita efectuarea unor plăți necuvenite către beneficiari nerezidenți în România, a căror situație s-a modificat, cu efecte asupra obligației casei teritoriale de pensii competente de a achita drepturile de pensie și/sau alte drepturi care se stabilesc și se plătesc de către casele teritoriale de pensii, se utilizează certificatul de viață ca și instrument de verificare administrativă. 

Astfel, daca se solicită transferul drepturilor de pensie în străinătate, persoana în cauza este obligată să transmită anual formularul "Certificat de viata". Acest document constituie dovada pe baza căreia se continuă plata drepturilor cuvenite beneficiarilor nerezidenți și trebuie transmis în luna noiembrie a anului in curs. Beneficiarul  nerezident   are  obligația  de  a completa  Partea  B a Certificatului  de viață,  în fata unei autorități legale (instituții de asigurări sociale/pensii,  autorități administrative locale, notari publici, etc) de pe teritoriul statului de domiciliu / ședere permanentă. 

Mai multe