Dunărea a secat! Epave naziste ies la suprafață, bacul e blocat, haos pe frontieră și exporturi paralizate

11 iulie 2025 9:14   Național

Situație de-a dreptul critică pe Dunăre: nivelul fluviului a ajuns la cel mai mic debit din ultimii 30 de ani pentru luna iulie, iar consecințele sunt dramatice. Trecerea cu bacul la Bechet a fost suspendată, exporturile stagnează, iar epavele navelor scufundate în timpul celui de-Al Doilea Război Mondial ies la suprafață.

Seceta prelungită a dus la un fenomen nemaiîntâlnit

Dunărea trece printr-o perioadă extrem de dificilă, cu un debit scăzut care pune în pericol navigația și comerțul fluvial. Seceta prelungită a dus la un fenomen nemaiîntâlnit în ultimele trei decenii: debitul fluviului, în luna iulie, este cel mai mic din ultimii 30 de ani, avertizează autoritățile hidrologice. În Portul Bechet, traversarea Dunării cu bacul a fost suspendată. Decizia a fost luată după ce cotele au scăzut periculos, iar navigarea printre dunele de nisip formate pe mijlocul fluviului a devenit imposibilă.

„În mod normal, bacul merge în linie dreaptă între cele două maluri. Acum trebuie să urce amonte aproape o jumătate de kilometru pentru a evita zonele cu adâncimi reduse”, a explicat Dumitru Căiniceanu de la Căpitănia Zonală Drobeta Turnu Severin pentru Observatornews.ro. Această situație afectează în special transportatorii și șoferii care obișnuiau să traverseze Dunărea pe ruta Bechet – Oreahovo, o alternativă rapidă spre Bulgaria sau Grecia. Autoritățile bulgare au informat că au oprit complet circulația bacului, iar navigatorii au fost deja avertizați. 

Producția de energie electrică la Hidrocentrala Porțile de Fier este în scădere

La Galați, problemele sunt zilnice. Aproape că nu trece zi fără ca vreo navă să eșueze din cauza cotelor scăzute. În plus, transportul cerealelor, vital în această perioadă pentru fermieri, este afectat sever. Exporturile suferă întârzieri de săptămâni, iar traderii sunt nevoiți să folosească calea ferată, ceea ce face costurile să crească. „Transportul e scump și lent. Fermierii sunt disperați, ajung să vândă cu pierderi”, spun reprezentanții agricultorilor.

În județul Mehedinți, Dunărea nu afectează doar transportul. Producția de energie electrică la Hidrocentrala Porțile de Fier este în scădere, semn că impactul secetei se extinde și asupra sistemului energetic național. Debitul scăzut înseamnă mai puțină apă turbinată, deci și mai puțină electricitate produsă.

Au început să reapară evapele navelor scufundate în cel de-Al Doilea Război Mondial

În același timp, fenomenul scoate la iveală și o față spectaculoasă, dar sinistră, a istoriei. În zona Porțile de Fier 2, aproape de granița cu Serbia, au început să reapară epavele unor nave germane scufundate în ultimele zile ale celui de-Al Doilea Război Mondial. Întregi bucăți de cocă ruginită ies la suprafață din ape, oferind o imagine dramatică a trecutului și un semnal de alarmă pentru prezent. La Galați, bucăți de lemn vechi, folosite la consolidarea malurilor în urmă cu decenii, au apărut acum din nou la suprafață, semn clar că nivelul fluviului nu a mai fost atât de jos de foarte multă vreme.

Potrivit prognozelor hidrologice, o ușoară creștere a debitului Dunării este așteptată abia peste o săptămână. Până atunci, autoritățile continuă lucrările de dragare în zadar, iar transportatorii, fermierii și turiștii își caută alternative. Situația de pe Dunăre este un semnal clar al efectelor tot mai evidente ale schimbărilor climatice. În timp ce epavele ies la suprafață, viitorul navigației pe fluviu pare tot mai incert.

Mai multe