Haos pe aeroportul Henri Coadă. ”Fă, Doamne, o minune să îmi zboare avionul!”
Aglomerație, nervi, probleme. Peste tot oameni dormind, în cele mai ciudate poziții și locuri. La răstimpuri, se aud urlete, vociferări și lamentări. Așa a fost sâmbătă și duminică atmosfera în aeroportul Henri Coandă Otopeni, cuprins și el din plin de haosul care a paralizat traficul aerian în toată lumea.
Întâi a fost în SUA, apoi Marea Britanie, apoi Spania, Portugalia, Iltalia, Franța și acum a ajuns și în România. ”Lăsați voi ce intrați aici orice speranță”, ar trebui să scrie în aceste zile pe aeroporturile din întreaga lume iar oamenii o simt pe pielea și pe nervii lor. Zborurile nu mai pleacă când trebuie, sunt deviate pe aeroporturi cu nume ciudate, curse dispar de la o oră la altă, călătorii dau bani pe bilete care a doua zi nu valorează nimic.
Ce se întâmplă? Reprezentanții companiilor de turism din întreaga lume susțin că vina este împărțită între aeroporturi și companiile aviatice. Cert e că haosul are la bază două explicații: fie nu există personal suficient pentru a putea opera zborurile, fie nu sunt suficiente aeronave față de cerere.
Citeşte şi: Adio, bilete ieftine de avion! Șeful Ryanair, Michael O'Leary, pregătit pentru scumpiri
Plecarea la timp a avioanelor seamănă de multe ori cu o loterie
Cea mai mare poartă aeriană a României, aeroportul Henri Coandă-Otopeni a fost și el prins în acest vârtej al neputinței. Doar sâmbătă până la ora 18.30, au fost anulate patru zboruri, iar pasagerii pentru alte cinci curse au fost anunțați că avioanele lor nu se știe când vor pleca. Duminică situația se mai calmase, dar oamenii stăteau cu frica în sân, uitându-se plini de spaimă către panourile care afișau plecările. Reporterii Click! au vizitat imensa clădire și au descoperit că în toate colțurile aeroportului Otopeni dădeai de călători îngrijorați.
Pe un scaun din Terminalul Plecări al moțăie Maria Antoci. Se trezește din când în când se uită atentă în jur, capul îi face ca un radar, ciulește urechile, apoi se culcă la loc.
”Sunt din Chișinău, trebuia să fiu la Bologna, dar în schimb sunt pe Otopeni, mai săracă, înfometată, însetată și în voia Domnului”, ne spune femeia de 58 de ani trăgând mai aproape de ea bagajele. ”Cursa nu a mai decolat de pe aeroportul din Chișinău. Ni s-a spus că nu mai sunt avioane, nu mai sunt echipaje, nu mai este nimic. Asta se întâmpla vineri. Am fost luați cu un autobuz și aduși la București, lăsați aici, pe Otopeni. Asta se întâmpla sâmbătă. Acum, suntem duminică, eu sunt tot pe scaun, mai săracă cu 100 de euro că mi-a fost preschimbat biletul cu unul mai scump, dar acum am ceva în plus: speranțe că azi ajung la Bologna. Fă Doamne o minune să îmi zboare avionul”, își face curaj moldoveanca.
În capătul celălalt al terminalului, tot pe un scaun dăm de Elena Cristescu, 71 de ani. Merge tot spre Italia, la Pescara și are emoții acum după ce a aflat ce au pățit alții pe aeroporturi. ”Eu mă duc să mă operez, am fixate ziua și ora, toate sunt calculate. Sper să nu mi se întâmple tocmai mie necazul cu pasărea de fier, să aibe vreun beteșug sau altceva”, povestește pensionara.
ANPC va controla companiile aviatice
Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) anunță că de luni, 4 iulie începe să controleze activitatea companiilor aeriene și a aeroporturilor din România. Începutul va fi făcut cu două companii aeriene low-cost, după un număr record de sesizări din partea călătorilor. Doar în ultimele două luni au fost primite peste 600 de sesizări. Turiştii pot solicita despăgubiri până la 600 de euro pentru un zbor anulat.
Ai un pont sau mai multe informații pe subiect, scrie-ne pe adresa pont@click.ro!