„Visul lui Ceaușescu“, reînviat. Proiectul „pentru întreaga țară“ va genera peste 300 de noi locuri de muncă
Delta Dunării a fost întotdeauna un obiect de interes economic pentru regiune, deoarece oferă o gamă largă de beneficii, de la pescuit la turism și navigație.
În Delta Dunării, aval de Sulina, a fost realizat în perioada socialistă un bazin de acostare a navelor de mare tonaj, care a servit pentru o perioadă și ca port de schimb de mărfuri, ceea ce a dus la dezvoltarea orașelui de pe brațul central al Dunării. Cu toate acestea, la fel ca multe alte porturi, proiectul a intrat în degradare după 1990, când colmatarea și lipsa efectuării unor lucrări de dragare au dus la scăderea nivelului apei în bazin.
La mai bine de 30 de ani de la Revoluție, este foarte probabil ca proiectul, supranumit „visul lui Ceaușescu”, să fie reînviat și se lucrează la finalizarea sa până la sfârșitul anului 2025.
Întreaga zonă se află în subordinea AZL Sulina. Lucrările de construcție atât la Bazinul Mare, cât și la Zona Liberă sunt în plină desfășurare. Dragoș Ioniță, președintele Administrației Zona Liberă Sulina, a explicat beneficiile economice ale proiectului și cât de important este pentru orașul Sulina ca schimbul de mărfuri să aibă loc aici și nu în Constanța.
„O să reușim să așezăm din nou Sulina pe harta traficului naval”
„Este vorba de două investiții majore pentru comunitatea din Sulina, pentru județul Tulcea și pentru întreaga țară. Prima investiție se referă la Zona Liberă Sulina și vizează reabilitare infrastructurii portuare. Înainte să ne apucăm de lucrări, la mal, apa avea undeva la 1,5 metri. Navele care vin din toată lumea aveau nevoie de cel puțin 7,2 metri pentru a acosta. Am semnat contractul de finanțare și am obținut undeva la 87 de milioane de lei pentru investiția din Zona Liberă. La Bazinul Mare am obținut aproximativ 137 de milioane de lei.
La finalizarea acestor investiții o să reușim să așezăm din nou Sulina pe harta traficului naval. Cu ajutorul Băncii Europene de Dezvoltare și Investiții, care a angajat în favoarea noastră niște experți care au realizat un studiu de fezabilitate, s-a ajuns la concluzia că în final am putea avea niște valori de trafic foarte îmbucurătoare. Acestea sunt strâns legate și de o investiție pe care o așteptăm de la Ministerul Transporturilor și anume aducerea brațului Sulina la cota de 11 metri. Dragajul până la 11 metri ne va permite să intrăm cu nave de până la 35.000 de tone. În momentul de față, pe canal intră nave de maxim 7.500 de tone“, a explicat Dragoș Ioniță, președintele Administrației Zonei Libere Sulina, potrivit dcnews.ro.
Prin urmare, o parte dintre navele care vin cu mărfuri din porturi dunărene, precum Galați, Brăila, Giurgulești și Orlivka, vor face escală la Sulina, iar mărfurile vor fi transferate în orașul de pe Dunăre, în loc să se deplaseze până la Constanța. Pe lângă creșterea eficienței transportului și economisirea de timp, proiectul va duce și la o decongestionare a Portului Constanța.
Proiectul va crea cel puțin 300 de noi locuri de muncă
Revitalizarea proiectului și funcționarea Zonei Libere Sulina vor avea un impact semnificativ asupra orașului prin crearea de locuri de muncă și atragerea de fonduri din exploatarea concesiunilor regionale și a bunurilor.
„În cadrul Zonei Libere vor avea loc simultan două nave, dar depinde și de gabaritul lor. În Bazinul Mare, cu siguranță vor fi mai multe. Cei de la BERD au spus că în trei ani se poate ajunge la 3,5 milioane de tone de marfă. În următorii 3 ani se poate ajunge la 6,7 milioane de tone de marfă.
Cele două proiecte vor duce la crearea a cel puțin 300 de locuri de muncă. Noi lucrăm acum tot cu ajutorul celor de la BERD la strategia și anunțul de concesionare a teritoriului portuar. Am identificat cele mai bune variante de concesionare a terenului și cred că undeva la sfârșitul acestui an vom ieși cu un anunț public de concesionare.
Orașul Sulina va avea foarte, foarte mult de câștigat, dar nu numai Sulina, ci întreaga țară. Volumele de mărfuri vor aduce foarte mulți bani, din concesiune, din operare, din taxele de transport. Beneficiile vor fi și în favoarea Regiei Autonome «Administrația Fluvială a Dunării de Jos» Galați, care tarifează fiecare tonă de marfă. La 3 milioane de tone de mărfuri care vor trece pe aici, vor fi bani destui.
De asemenea, împreună cu cei de la BERD am identificat posibilitatea să cooptăm companii care să aibă sediul social în Sulina, astfel încât taxele și impozitele care ar rebui plătite către bugetul de stat să ajungă o parte și la comunitatea din Sulina. În momentul de față, Sulina are un buget foarte, foarte mic“, a mai explicat Dragoș Ioniță.