UE luptă împotriva dezinformării de pe Facebook. La ce valoare se ridică amenzile pe care le riscă companiile

26 aprilie 2022 12:18   Tehnologie

În urma unei sesiuni negocieri ce a durat peste 16 ore, Uniunea Europeană a ajuns la un acord privind adoptarea Legii privind serviciile digitale. Legislația urmărește să impună o mai mare responsabilitate companiilor de tehnologie din lume prin aplicarea de noi obligații legislative. 

La fel ca Legea piețelor digitale înaintea sa, DSA ar putea avea implicații de amploare, unele dintre ele. care s-ar putea extinde dincolo de Europa.

Deși Comisia Europeană nu a publicat încă textul final al Legii privind serviciile digitale, a detaliat unele dintre prevederile sale. În special, legea interzice reclamele care vizează indivizi pe baza religiei, orientării sexuale, etniei sau afilierii lor politice. De asemenea, companiile nu pot difuza reclame direcționate minorilor.

Internetul, un loc mult mai sigur pentru toată lumea?

O altă parte a legii evidențiază algoritmii de recomandare de pe Facebook. Platformele online, precum Facebook, vor trebui să fie transparente cu privire la modul în care funcționează acele sisteme pentru a afișa conținut pentru utilizatori. De asemenea, vor trebui să ofere sisteme alternative ce „nu se bazează pe profilare”, ceea ce înseamnă că mai multe platforme ar trebui să ofere fluxuri cronologice, nu bazate pe subiectele comune cu care interacționezi.

Vezi și Mark Zuckerberg, pe lista neagră de persoane indezirabile a Rusiei

În plus, unele dintre cele mai mari platforme de astăzi vor trebui să partajeze date „cheie” cercetătorilor și ONG-urilor verificate, astfel încât acele grupuri să poată oferi informații despre „modul în care evoluează riscurile on-line”.

„Acordul de astăzi potrivit Legii privind serviciile digitale este istoric, atât din punct de vedere al vitezei, cât și al substanței”, a declarat președintele Comisiei Europene, Ursula von der Leyen. 

„Se va asigura că mediul online rămâne un spațiu sigur, salvând libertatea de exprimare și oportunitățile pentru afacerile digitale. Oferă efect practic principiului conform căruia ceea ce este ilegal offline ar trebui să fie ilegal online.”

Ce amenzi riscă platformele ce nu se supun

Conform DSA, UE va avea puterea de a amenda companiile de tehnologie cu până la 6% din cifra lor totală de afaceri pentru încălcări ale regulilor, încălcările repetate fiind amenințate cu o interdicție din blocul comunitar.

Citește și Facebook, dat în judecată de către un stat! Ce sfârșit poate avea compania

După cum subliniază The Guardian , în cazul unei companii precum Meta, asta s-ar traduce într-o singură amendă potențială de aproximativ 7 miliarde de dolari.

DSA face diferența între companiile de tehnologie de diferite dimensiuni, cel mai mare control fiind rezervat platformelor care au cel puțin 45 de milioane de utilizatori în UE. În acel grup sunt companii precum Meta și Google. 

Potrivit unui raport recent, cei doi giganți tech, pe lângă Apple, Amazon și Spotify, au cheltuit, în mod colectiv, peste 27 de milioane de euro făcând lobby pe factorii de decizie din UE, anul trecut, pentru a schimba termenii Digital Services Act și Digital Markets Act. Legile ar putea inspira parlamentarii din alte țări, inclusiv din SUA, deoarece încearcă să-și adopte propriile legi antitrust .

Ai un pont sau mai multe informații pe subiect, scrie-ne pe adresa pont@click.ro

Mai multe