Titi Aur, sfaturi vitale pentru șoferi, pe timp de ploaie: „Dacă ai Ferrari nu te bagi în nămol!”. Cum acționezi, de urgență, dacă viitura ți-a luat mașina?
Ciclonul Boris, care a lovit puternic și România, a adus furtuni puternice și cantități impresionante de ape, județul Galați fiind cel mai grav afectat. Pentru a evita accidentele auto, pe vreme rea, Titi Aur, specialist în conducerea defensivă, le oferă șoferilor, prin intermediul Click!, câteva sfaturi importante, care le pot salva viața, în situații limită.
Ce este acvaplanarea și cum poate fi evitată?
Ciclonul Boris a făcut ravagii, în ultimele zile, și în România, județul Galați fiind cel mai grav afectat. În urma ploilor torențiale și a viiturilor, șapte persoane și-au pierdut viața, și alte mii și-au părăsit locuințele inundate, pagubele fiind uriașe. Hidrologii au emis însă o altă avertizare de Cod Roșu, existând pericolul producerii unor noi viituri pe râuri din zona Moldovei.
Titi Aur îi învață pe șoferi cum să evite acvaplanarea, care se produce atunci când aderența anvelopelor pe șosea nu mai este optimă, din cauza apei, iar puterea de tracțiune este mult redusă:
„Marea problemă, cu care se confruntă șoferii, pe vreme rea, de ploaie și furtună, este acvaplanarea. În această situație, conducătorul auto pierde controlul autoturismului, fiindu-i practic imposibil să frâneze sau să accelereze într-un mod controlat, ori să mențină direcția de mers. Atunci când se produce acest fenomen, mașina alunecă pe suprafața de carosabil, existând un risc foarte mare de producere a unui accident rutier”, spune el, exclusiv pentru Click!
Mare atenție, când treceți cu mașina prin apă!
Titi Aur le atrage atenția șoferilor, care se aventurează să treacă, prin apă, cu mașina. Nu de alta, dar pot exista mari capcane:
„Se poate întâmpla ca, atunci când treci prin apă mai mare, să nu știi că poate dai de o gură de canal, care nu mai are capac, și riști să rămâi cu roata blocată. Mașina modernă, din păcate, are o mare vulnerabilitate, când treci prin apă, având tot felul de senzori, în toate variantele, plus, în partea de jos, tot felul de cablaje.
Există riscul ca mașina să se oprească sau să intre în sistem de avarie. De preferat, cu mașina modernă și electrică, să eviți să treci prin apă, deși ai această tendință, dacă deții o mașină scumpă. Cu mașina veche treceai prin apă, pe dedesubtul ei erau numai niște fiare, nu conta. Acum, sunt foarte multe părți electrice”.
Cum te salvezi, dacă viitura îți ia mașina?
Titi Aur a adus în discuție și situația în care, aflat pe șosea, se poate întâmpla ca mașina în care te afli să fie luată de viitură și brusc să te trezești înconjurat de ape învolburate:
„Primul lucru e să suni la 112 și să anunți, pentru că este șansa cea mai mare să scapi cu viață, să vină o echipă de intervenție, să te ajute, cu barca și cu funii. Ar fi bine să aveți în mașină și o vestă gonflabilă, care se umflă imediat, ca în avion, deși cred că ar fi o exagerare să le impunem așa ceva șoferilor, ca obligație.
În plus, trebuie să nu intri în panică, să aștepți să se oprească mașina, undeva, să rămâi cu portiera și cu geamul închise. Să ieși din mașină iar este periculos, viitura are o forță incredibilă, dacă ți-a luat și mașina. Atenție! Apa nu crește puțin câte puțin, viitura e când apa e mică și, deodată, vine un val mare chiar și de doi metri. N-ai ce căuta să te aventurezi în zonele cu avertisment de viitură!”.
Mare grijă, la anvelope, pe timp de ploaie!
Titu Aur a dorit să le atragă atenția șoferilor și asupra anvelopelor, pe vreme ploioasă:
„Anvelopa de iarnă este mai bună decât cea de vară, pentru zilele de toamnă cu ploaie. Dar, dacă le ai pe cele de vară, atenție la gradul lor de uzură. Ce înseamnă asta, de fapt? O anvelopă nouă are o adâncime a canalului, cel care aruncă apa, de 8 mm.
Conform legii din România, poți merge cu ea până când ajunge la 1,6 mm. Sub acest nivel e interzis. Eu recomand grad de uzură până la 3 mm, ca să fii mai în siguranță! Când ai anvelope noi, apa va fi aruncată mai ușor prin acele canale, putem înainte ușor cu mașina!”.
„Mașinile electrice, mai predispuse să fie afectate de apă”
Și, nu în ultimul rând, contează și cu ce mașină pleci la drum:
„Atenție, însă, și cu ce mașină plecăm la drum, ce motor avem, ce tracțiune, anvelope, suspensii, dacă e mașină de teren sau mașină electrică. N-o să mă cațăr prin noroaie cu un Ferrari sau cu un Lamborghini, care, da, sunt mașini scumpe, interesante, dar, dacă ai coborât un pic, de pe asfalt, nu mai poți merge.
Nici pe drum forestier nu te bagi cu aceste mașini. Iar mașinile electrice sunt cele mai predispuse să fie afectate de apă, pentru că toată instalația e pe electric, motoarele, senzorii și mufele sunt gândite să nu intre apa, dar nu sunt perfecte. S-ar putea să reziste sau nu”, a mai menționat Titi Aur, exclusiv pentru Click!
Avertisment! Unde se anunță un nou Cod roșu?
Hidrologii avertizează că există un risc major de producere a unor viituri pe râuri din Moldova, astfel că, începând din această seară, va fi în vigoare un Cod roşu pentru judeţele Vaslui, Iaşi şi Galaţi. Alte cursuri de apă sunt sub avertizări Cod portocaliu şi Cod galben. Hidrologii de la Institutul Naţional de Hidrologie şi Gospodărire a Apelor (INHGA) au actualizat codurile hidrologice pentru râuri din Moldova, unde sunt posibile depăşiri ale cotelor de apărare:
„Astfel, se instituie Codul Roşu, începând din această seară, de la ora 18.00, până marţi, la ora 12.00, pe râurile din bazinele hidrografice: Bârlad – afluenţii de stânga aferenţi sectorului aval staţia hidrometrică Vaslui – amonte staţia hidrometrică Bârlad (judeţele: Vaslui şi Iaşi) şi Prut – afluenţii aferenţi sectorului aval staţia hidrometrică Drânceni (judeţele: Vaslui şi Galaţi)”, a anunţat INHGA.