#Exclusiv Click!

Un profesor îl desființează pe ministrul Educației, după ce a spus că profesorii sunt slab pregătiți: „Nu ei sunt vinovați pentru analfabetismul funcțional”

15 noiembrie 2025 19:30   Interviurile Click!

Declarațiile recente ale ministrului Educației, Daniel David, făcute în cadrul unui podcast, au stârnit un val de indignare în rândul cadrelor didactice. Oficialul a afirmat că nivelul ridicat de analfabetism funcțional din rândul elevilor ar fi rezultatul slabei pregătiri a profesorilor, o afirmație care a inflamat rapid mediul educațional și a provocat o reacție de revoltă printre dascăli. Printre vocile care au răspuns ferm se numără și Petruț Rizea, învățător la Școala Gimnazială „Sfântul Calinic de la Cernica” din București, care îl desființează pe ministru.

Un dascăl îl desființează pe ministrul Educației după ce a spus că profesorii sunt slab pregătiți

Nu este prima dată când ministrul Educației face declarații care lezează profesioniștii din domeniu, însă învățătorul și psihologul Petruț Rizea spune că de data aceasta s-a ajuns prea departe. „N-ai pe cine să pui responsabilitatea decât pe cadrele didactice. Și asta este valabil și în preuniversitar, fără a-i scuti și pe cei din învățământul superior. Dar dacă-l ai pe copil în școală și tu l-ai primit în clasa a V-a și ai lucrat cu el până în clasa a VIII-a și în clasa a VIII-a la testele PISA sau la TIMSS, el apare în zonă de analfabetism funcțional, fiind la școală, păi, nu vă supărați, cine este de vină?”, sunt declarațiile lui Daniel David care au pornit un nou conflict care alimentează nemulțumirile cadrelor didactice care sunt la un pas de gravă generală. Mai multe figuri importante din mediul educațional au catalogat aceste afirmații drept „calomnioase și ostile”, totul în condițiile în care nemulțumirile dascălilor cresc de la o zi la alta. 

Petruț Rizea, învățător și psiholog, spune că dascălii își fac munca cu dragoste și investesc multe resurse pentru a le oferi noilor generații educație la cel mai înalt nivel.

Ca om care și-a făcut meseria cu un nivel de dedicare pe care puțini îl înțeleg, cu nopți pierdute corectând, cu rapoarte și planuri de sprijin pentru fiecare elev, cu ore nenumărate de formări, cu bani investiți în perfecționare, cu discuții interminabile cu părinți și cu timpul personal făcut praf pentru a crea materiale individualizate, vă spun deschis, domnule ministru: declarațiile dumneavoastră de astăzi sunt o insultă directă la adresa muncii noastre.”, a spus Petruț Rizea pentru Click.

Totodată, dascălul este de părere că ministrul Educației nu face decât să fugă de asumarea responsabilității și că ignoră probleme reale care stau la baza situației. Tot el spune că sistemul este subvenționat.

Nu profesorii sunt vinovați pentru analfabetismul funcțional, iar a aruncat această responsabilitate pe umerii lor reprezintă, în opinia mea, o dovadă de orbire instituțională și de lipsă de asumare. Ca om al științei, ar fi trebuit să înțelegeți proporțiile reale ale problemelor. Dar preferați să ignorați variabilele care fac sistemul să se prăbușească și să arătați spre cei care țin încă lucrurile în picioare.”, a mai spus Petruț Rizea.

Tot învățătorul îi cere ministrului să își prezinte scuzele în mod public, dar, spune el, este convins că Daniel David va ignora această cerință.

„În numele multor cadre didactice, vă transmit clar: ați lovit repetat și nemeritat în oameni care duc pe spate un sistem obosit, precar, abuziv și deseori ostil. Iar răspunsul dumneavoastră la efortul lor este să le știrbiți autoritatea și demnitatea profesională. Nu mă reprezentați. Nu ne reprezentați.

Și sunt convins că nu veți avea nici măcar curajul sau decența minimă de a vă cere scuze pentru afirmațiile făcute fără cea mai mică analiză a realității cotidiene din școli.

Vă mulțumim pentru contribuția constantă la distrugerea a ceea ce mai rămâne din prestigiul acestei profesii, atât în fața părinților, cât și a elevilor”, conchide dascălul.

Datele îngrijorătoare cu privire la analfabetismul funcțional în România

România s-a clasat pe penultimul loc din Uniunea Europeană și pe locurile 45–48 la nivel global în testarea internațională PISA 2022. Rezultatele arată că 51% dintre elevi nu ating nivelul minim de competență la matematică, 42% la citire și 44% la științe, semnalând o creștere a analfabetismului funcțional față de 2018.

Potrivit unei analize Eurydice din 2025, România se numără printre statele UE care au luat cele mai puține măsuri sistematice pentru combaterea acestui fenomen, bazându-se mai degrabă pe intervenții izolate și slab finanțate, în timp ce alte țări au reformat curriculumul și formarea profesorilor.

Mai multe