Ce a fost, de fapt, Drumul Mătăsii, cea mai cunoscută rută comercială din istorie
Cu secole înainte de apariția navelor de marfă și a telecomunicațiilor, părțile îndepărtate ale Eurasiei erau legate printr-o rețea de rute comerciale cunoscute sub numele de Drumul Mătăsii. Devenită o forță extrem de influentă în lumea modernă, rețeaua a funcționat timp de aproximativ 1.500 de ani, din secolul al II-lea î.Hr. până la mijlocul secolului al XV-lea d.Hr.
Pe parcursul a două milenii, Drumul Mătăsii a conectat China, Asia Centrală și Europa, creând o legătură vitală între civilizații. Drumul Mătăsii nu a fost doar o vastă rută comercială, ci și o parte importantă a rolului său în tulburările politice și sociale care au apărut de-a lungul secolelor.
Bazele inițiale ale Drumului Mătăsii au fost puse odată cu expansiunea dinastiei Han a Chinei în Asia Centrală, în secolul al II-lea î.Hr, Hr acest lucru a determinat China să trimită un emisar în această parte neexplorată a lumii. Considerat „pionierul Drumului Mătăsii”, generalul Zhang Qian a fost persoana însărcinată cu această misiune De asemenea, tot în aceeași perioadă, în secolul I î.Hr., Imperiul Roman devenea o superputee globală și, din întâmplare, avea un gust deosebit pentru mătase, considerând-o un accesoriu „exotic" indispensabil.
Ce a fost, de fapt, Drumul Mătăsii
Drumul Mătăsii a fost format din numeroase rute care porneau din Asia de Est, traversând subcontinentul indian, Asia Centrală, Orientul Mijlociu și Africa de Est și terminând în Europa. Multe trasee aveau rute diferite, dar întregul drum se întindea pe aproximativ 6.400 de kilometri.
Acesta a inclus unele terenuri dificile care au fost evitate anterior de călători și comercianți, cum ar fi Deșertul Gobi și Munții Pamir. Promisiunea îmbogățirii a schimbat această situație, iar traseul a început să atragă mulți intermediari și oportuniști. A urmat un lanț de mici așezări și posturi comerciale de-a lungul drumului.
Mătasea a produs rute comerciale, dar Asia de Est a fost, de asemenea, dornică să expedieze alte bunuri de calitate, cum ar fi ceai, vopsele, parfumuri, condimente și porțelan. Europa era, în același timp, cunoscută pentru exportul de bunuri în Asia, inclusiv opere de artă, miere, vin, piei de animale, blănuri și metale prețioase. Se poate spune că cele mai importante mărfuri exportate din China au fost hârtia și praful de pușcă. Hârtia avea potențialul de a schimba modul în care informațiile erau răspândite, dar praful de pușcă a revoluționat războiul.
Rutele comerciale ar fi putut să joace un rol și în răspândirea ciumei negre în ani 1.300, ajutând agentul patogen să se deplaseze din Asia Centrală spre Europa, culminând cu moartea a 75 până la 200 de milioane de oameni.
Ideile, cultura și oamenii erau împrăștiați înainte și înapoi de-a lungul Drumului Mătăsii. Pentru prima dată, poporul Eurasiatic s-a expus la un număr mare de idei și religii noi. Budismul s-a răspândit din India în China, iar creștinismul și Islamul au înflorit în Eurasia.
Unul dintre cei mai renumiți europeni care au călătorit pe Drumul Mătăsii a fost Marco Polo (1254-1324), un negustor venețian, care și-a documentat călătoriile prin Orientul Mijlociu, Asia Centrală și China. Deși nu a fost prima persoană care a vizitat această parte a lumii, scrierile sale sunt considerate una dintre primele perspective asupra culturii din Asia de Est. Drumul Mătăsii a continuat să înflorească până Evul Mediu, supraviețuind chiar și unei întreruperi a activității în perioada ciumei negre și a cuceririlor mongole din secolul al XIV-lea d.Hr., potrivit descoperă.ro.
„Noul Drum al Mătăsii”
Drumul Mătăsii și-a găsit sfârșitul până în secolul al XV-lea d.Hr., după ce Imperiul Otoman a câștigat putere și a reușit să blocheze coridorul dintre Europa și Asia, marcând în mod esențial sfârșitul comerțului înfloritor de pe continent.
Imperiile Europene, pe de altă parte, își intensificau eforturile prin ceea ce știm ca reprezentând perioada marilor descoperiri. Noi cunoștințe și tehnologii le-au permis europenilor să ajungă în India, China și nu numai, fără să mai fie nevoie de Drumul Mătăsii.
Epoca glorioasă a Drumului Mătăsii s-a încheiat, dar moștenirea sa a fost, fără îndoială, profundă. Chiar și astăzi, continuă să stimuleze cultura și geopolitica. China lucrează în prezent la așa-numita „Inițiativă Belt and Road”, prin care urmărește să creeze o infrastructură care va permite un comerț mai facil între China, restul Asiei, Europa și Africa. Având în vedere ambițiile vaste ale proiectului și potențialul de a modela lumea, acesta este numit „Noul Drum al Mătăsii”.