De ce moldovenii din Republica Moldova nu sunt români, deși vorbesc aceeași limbă ca noi. Teoria falsă promovată de sovietici
Din păcate, de-a lungul mileniilor, adevărul istoric a fost modificat de multe ori pentru a servi unui regim anume, sau pentru a fi mai util unei ideologii. Iar atunci când vine vorba despre trecutul poporului nostru, istoriografia de după 1940, din Republica Moldova, s-a bazat pe o un concept fals numit „teoria moldovenismului”.

De-a lungul deceniilor în care Republica Moldova a făcut parte din Uniunea Sovietică, cea mai dezbătută temă istorică din această țară a fost existența „poporului moldovenesc” și a „limbii moldovenești”. Aceasta contesta punctul de vedere al românilor referitor la formarea poporului nostru, la fel teoria roesleriană, o altă teorie falsă, imigraționistă. Aceasta spunea că românii ar fi venit la est de Carpați de abia în secolul XIV, iar slavii ar fi fost prima populație din acele teritorii.
Iar potrivit acestei teorii, prin amestecul slavilor cu noua populație romanică s-ar fi născut poporul moldovenesc. Acesta era punctul de vedere al autorităților sovietice privind formarea poporului român, însă unii istorici și oameni politici au continuat să susțină această teorie eronată chiar și după căderea Uniunii Sovietice.
Teoria a fost folosită pentru a alimenta propaganda politică
Iar în ce privește nașterea „limbii moldovenești”, potrivit informațiilor de la historia.ro, aceasta a apărut în urma unor decizii politice tot în timpul perioadei sovietice. Astfel, o comisie însărcinată cu demersurile propagandistice în acea vreme a decis să promoveze „limba moldovenească”, care era scrisă în caractere chirilice.
Astfel, încă din anii 1920, propaganda sovietică vorbea despre un „popor moldovenesc” care fusese subjugat de către „burghezia română”. După ce sovieticii au și anexat acest teritoriu și au creat Republica Sovietică Socialistă Moldovenească, ei ai impus teorii care susțineau existența unui popor distinct moldovenesc, cât și a unei limbi separate.
Sovieticii impuneau această teorie
În anii 1960, problema a început să fie dezbătută din nou, iar autoritățile sovietice au impus unele sărbători în zonă precum „eliberarea de sub ocupaţia românească”, pe data de 28 iunie. De asemenea, în 1966 s-au sărbătorit și 300 de ani de la întemeierea Chișinăului.
Însă, această teorie nu a dispărut odată cu Uniunea Sovietică. Din motive politice, ea a continuat și după 1991, fiind susținută de unii politicieni și istorici din Moldova.