Ideea de afacere din România pe care nu ai cum s-o ratezi. Cererea e uriașă, oferta nu face față!
În Munții Bucegi, acolo unde peisajele par desprinse din povești, o afacere pornită acum mai bine de un deceniu dovedește că unele idei sunt nu doar viabile, ci și extrem de profitabile, mai ales când cererea de pe piață depășește cu mult oferta.

Este cazul păstrăvăriei din Bușteni, un proiect de familie care a crescut an de an și care arată clar că în România există loc pentru mult mai multe afaceri de acest tip.
De la o idee curajoasă, la un model de succes
Totul a început în 2013, când Florin Staicu, un tânăr antreprenor din Bușteni, a decis să pornească o afacere în domeniul acvaculturii.
A accesat fonduri europene prin Ministerul Agriculturii, reușind să construiască nu mai puțin de 19 bazine de păstrăvi și o secție de procesare denumită „Casa postăvarului”.
„A contat foarte mult accesarea de fonduri europene. E greu să începi, dar dezvoltarea e mult mai ușoară după aceea”, explică Florin Staicu, care în 12 ani a accesat cinci proiecte diferite, investind progresiv în modernizarea și extinderea fermei piscicole, potrivit Adevarul.
Astăzi, păstrăvăria din Bușteni procesează anual peste 30 de tone de păstrăv, însă capacitatea este cu mult sub ceea ce cere piața. „Nu există pește în nicio fermă câtă cerere este. România importă foarte mult, pentru că producția internă nu acoperă nici măcar un sfert din necesar”, spune antreprenorul.

Clienții au devenit din ce în ce mai atenți la calitatea alimentelor, iar păstrăvul proaspăt, crescut în condiții controlate și naturale, este la mare căutare.
Peștele somonat – obținut prin furajare specială cu alge marine și făină de creveți – este vedeta fermei, apreciat pentru gustul său dulce, conținutul ridicat de proteine și culoarea sa apetisantă, similară somonului.
Un alt punct forte al afacerii Staicu este procesarea peștelui în incinta fermei. De la păstrăv afumat, fileuri glazurate, tocane și până la icre sau zacuscă, familia Staicu a dezvoltat 18 produse, iar lista continuă să crească. „Prelucrarea în fermă înseamnă valoare adăugată. E important pentru noi, dar și pentru clienți, care vin, gustă, și cumpără produse locale de calitate”, spune antreprenorul.
Afacerea viitorului: sustenabilă și inovatoare
Pe lângă restaurantul cu 80 de locuri de la poarta fermei, recent autorizat kosher, familia Staicu pregătește și alte inovații.
Un proiect de acvaponie urmează să folosească apa din bazinele cu pești pentru a cultiva salate verzi în seră – o metodă sustenabilă și eficientă, care închide cercul într-un sistem ecologic complet.
Deși a crescut frumos, păstrăvăria din Bușteni este doar un exemplu dintr-un sector care are nevoie de mult mai mulți jucători. Cererea este uriașă, iar oferta – infimă. România are condiții excelente pentru piscicultură, însă provocările birocratice și lipsa consultanței specializate îi descurajează pe mulți.
Florin Staicu îndeamnă însă pe oricine vrea să intre în domeniu să nu renunțe: „Există fonduri, există nevoie de produs local și există cerere. Trebuie doar puțină curaj și ajutor pentru a pune lucrurile în ordine. Este o afacere pe care nu ai cum s-o ratezi dacă o faci serios.”