Povestea impresionantă a unui aviator român. A fost prima persoană din lume care a pilotat un avion cu ambele picioare amputate

Unii oameni se nasc cu o vocație, iar existența lor devine inspirație pentru mii de oameni. Este, fără exagerare, și cazul aviatorului Gheorghe Bănciulescu, a cărui poveste este demnă de un film. Și-a urmat visul de a deveni pilot, însă i s-au amputat picioarele după un accident. La doar un an după această tragică întâmplare, a devenit prima persoană din lume care a pilotat un avion având proteze în loc de picioare.

Bănciulescu, primul om care a pilotat un avion cu ambele picioare amputate / Foto: Captură video
Bănciulescu, primul om care a pilotat un avion cu ambele picioare amputate / Foto: Captură video

Născut la data de 28 decembrie 1898, Gheorghe Bănciulescu a fost fiul unui ofiţer de infanterie. A urmat Liceul Militar din Iaşi şi apoi Şcoala de Infanterie de la Botoşani. A decis să devină pilot după ce a urmărit luptele aeriene care s-au dat în timpul Primului Război Mondial. La 12 septembrie 1926, în calitate de căpitan, el și mecanicul său, Ion Stoica, s-au urcat la bordul unui Potez XXV, pus la dispoziție de compania de transport aerian franco-română, și au decolat de pe aeroportul Le Bourget cu destinația București, pentru obținerea unui record de viteză.

După ce a zburat 1.000 km deasupra orașului Linz, cerul a fost învăluit în ceață și, în ciuda eforturilor de a urca la o altitudine mai mare, avionul s-a prăbușit după ce s-a lovit de o creastă a muntelui. Mecanicul Ion Stoica a murit în drum spre spital, iar lui Ghoerghe Bănciulescu i-au fost amputate piciorele.

A fost primul pilot din lume care a zburat fără picioare

Cu toate acestea, nu a stat departe de pasiunea sa pentru avioane, iar în iulie 1927, la doar un an de la accident, pentru prima oară în practica mondială, Gheorghe Bănciulescu, cu picioarele amputate, a pilotat un avion. În octombrie, același an, Louis Barthou, preşedintele Franţei, a conferit căpitanului–aviator român „Ordinul Legiunea de Onoare cu grad de cavaler”, iar în primăvara anului următor, 1928, a avut loc primul miting aerian pe Aerodromul Băneasa, unde mii de spectatori, printre care şi soţia sa, au urmărit acrobaţiile lui aeriene.

În anul 1935, Bănciulescu a fost desemnat de către guvernul francez pentru o misiune de amploare: explorarea traseului în vederea înfiinţării liniei aeriene Paris – Cairo. El, împreună cu telegrafistul și mecanicul, doi coechipieri experimentați, aflați la bord, s-au confruntat cu o căldură pe cât de sufocantă, pe atât de epuizantă, şi nisipul care, ridicat în trombă la mari înălţimi, ar fi putut să le distrugă motoarele.

Deși a reușit să treacă de „capcanele” Africii și a ajuns la destinație, pe data de 12 aprilie 1935, la vârsta de numai 37 de ani, extenuat de o gripă tropicală, cu febră şi delir, n-a reuşit să învingă boala şi, chinuit şi epuizat, s-a stins din viaţă.

Parteneri

image
www.fanatik.ro
image
observatornews.ro
image
iamsport.ro
image
www.antena3.ro
image
as.ro
image
playtech.ro
image
www.fanatik.ro
image
www.cancan.ro
image
www.playsport.ro
sportpesurse.ro
image
www.bugetul.ro
Richard și Alejandra Gere, GettyImages (2) jpg
okmagazine.ro
image
okmagazine.ro
image
okmagazine.ro
image
historia.ro
image
historia.ro
Pensionari discută cu reprezentanții presei și oficialii Caselor de Pensii de care aparțin privind recalcularea pensiei, în București. FOTO Inquam Photos / Octav Ganea
stat bloc romania jpg
centrala termica de apartament instalator shutterstock 2373202799 jpg
vant puternic distrugeri jpg
Regele Charles  foto   GettyImages jpg
image 2010 02 9 6894183 56 printre nameti 1200x720 jpg
1 remediu sforait jpg jpeg
cea mai scunda femeie cea mai inalta femeie guinness world records jpg
image
actualitate.net
image
actualitate.net