Alimentul românesc care i-a cucerit pe americani! Noi îl considerăm banal și îl evităm în supermarket, dar ei îl adoră
Salamul de Sibiu a câștigat inimile celor din SUA, acesta fiind comercializat în cadrul celor mai mari magazine de acolo. Încă din 2014, acest produs a trecut printr-o serie de controale, iar procesul de export a fost unul destul de complicat. Costul produsului este unul piperat, deși la noi este accesibil pentru toate buzunarele.
Prețuri pentru salamul de Sibiu
Salamul de Sibiu are o tradiţie de peste 130 de ani și rămâne unul dintre alimentele preferate de români şi de europeni. Anual, 3.000 de tone din acest produs sunt consumate de românii din țară și străinătate. Prețul este unul exagerat, în comparație cu costurile la care se găsește în România. Pe Amazon se poate cumpăra cu 42 de dolari pe kilogram, ceea ce înseamnă aproape 194 de lei. Pe de altă parte, în țara noastră clienții pot cumpăra salam de Sibiu cu prețuri cuprinse între 10 și 22 de dolari pe kilogram.
Salamul de Sibiu se numea la început "salamul de iarnă"
Salamul de Sibiu este primul produs românesc din carne care a obţinut Indicaţie Geografică Protejată (IGP) din partea Uniunii Europene. Salamul de Sibiu este unul dintre brandurile care ne-au făcut cunoscuți în lume. Unul dintre cele mai greu de găsit produse în perioada comunistă, dar și printre cele mai scumpe, Salamul de Sibiu a fost atestat acum mai bine de un secol, în 1895, fiind produs de către sași, într-o mică fabrică din Mediaș. Denumirea lui a fost „salam de iarnă“, pentru că era produs doar în sezonul rece, din octombrie și până în aprilie, însă numele a fost adaptat, în timp, pentru a marca zona de proveniență.
Salamul de Sibiu se vinde și în SUA
Salamul de Sibiu Agricola IGP a ajuns și pe rafturile magazinelor din Statele Unite ale Americii. Este primul aliment românesc de origine animală exportat pe piaţa americană, după o întrerupere de mai multe zeci de ani a liniei de schimburi comerciale bilaterale pe acest segment.
Salamul de Sibiu a trecut printr-o serie de controale, iar procesul de export către Statele Unite ale Amercii care a început încă din anul 2014 a fost destul de complicat. Cu toate acestea, efortul depus de către întreg Grupul Agricola pentru ca acesta să acceseze piața americană a meritat cu adevărat, în anul 2021 primind vizita Departamanetului de Agricultură pentru a verifica dacă sunt respectate toate normele de siguranță alimentară.
După ce a trecut cu succes prin toate controalele efectuate de către experți, acum, Salamul de Sibiu este disponibil în marile magazine din SUA, oferindu-le americanilor și nu numai, o experiență românească, consolidând astfel prestigiul gastronomic românesc la nivel internațional.
Salamul de Sibiu nu este originar din Sibiu
Poate cel mai cunoscut produs românesc certificat în Europa este salamul de Sibiu. În mod paradoxal, el nu este originar din Sibiu ci din… Sinaia. Un pietrar Italian, Filippo Dozzi, s-a stabilit însă în 1885 la cariera de piatră de la Piatra Arsă (Poiana Ţapului). El provenea dintr-o familie cu tradiţie în producerea mezelurilor, astfel că a început aici fabricarea unui salam numit salam de iarnă, crud-uscat, cu termen de maturare foarte lung şi cu garanţie de luni de zile.
Ce este interzis în compoziția salamului
Nu sunt permise în fabricarea salamului de Sibiu următoarele ingrediente: potenţiatori de gust (de exemplu monoglutamat de sodiu), acidifianţi, coloranţi, adaosuri proteice (proteină vegetală, proteină animală), orice alt adaos care poate înlocui carnea, sarea de mare.
Cu această pastă sunt umplute membrane colagenice sau membrane naturale de cal. De asemenea, sunt folosite culturi de mucegai nobil - Penicillium nalgiovensis sau un amestec de diferite tipuri Penicillium -, afumarea se face cu lemn de esenţă tare (fag, stejar), iar maturarea durează între 45 şi 120 de zile.