Canicula amână începerea școlilor, ca în Italia? Experți în educație explică pentru Click! dacă e posibilă această măsură
Vacanța mare se modifică. Sunt vizați elevii din Italia. Autoritățile de acolo au luat această decizie de amânare a începerii școlii din cauza valului de caniculă extrem. Părinții nu au văzut, însă cu ochi buni această decizie, deoarece elevii pierd prea multă materie și nu au nici cu cine să îi lase acasă pe copii până când se deschid unitățile de învățământ, în octombrie. Se plâng că nu toți își permit să apeleze la taberele de vară deoarece sunt mult prea costisitoare. Expertul în educație Marian Staș a declarat pentru Click! că măsura o vede aplicabilă în Italia, însă departe să se poată aplica și în țara noastră, deoarece avem cel mai scurt an școlar din UE și nu ne mai permitem să pierdem materie. Ce am putea face, însă ar fi să pilotăm un astfel de proiect „putem alege un număr de școli pentru care anul școlar să înceapă altfel". Fostul președinte al Federației Părinților Iulian Cristache este de acord cu părerea expertului, însă consideră că prima dată ar trebui rezolvată problema logisticii în școli, astfel încât fiecare unitate școlară să fie dotată cu aparate de aer condiționat.
Canicula amână începerea școlii în Italia
Şcolile se deschid în octombrie, în Italia, din cauza caniculei. „Cu această arșiță este absurd să începem lecțiile la mijlocul lunii septembrie, mai bine octombrie. Avem nevoie de bun simț și previziune. Ciclurile de producție trebuie, de asemenea, să se schimbe, iar administrația publică trebuie să inițieze aceste schimbări în funcție de climă”, explică Marcello Pacifico, președintele Anief.
Părinții nu sunt de acord cu această măsură
Pe de altă parte, există numeroase asociații de părinți care subliniază că trei luni de închidere a școlilor, de la începutul lunii iunie până la începutul lunii septembrie, sunt deja prea lungi. Costurile ridicate ale centrelor de vară „sunt transferate integral familiilor și niciun părinte nu are vacanță timp de trei luni.
„Vacanța școlară foarte lungă”, se arată într-o petiție care a strâns 60.000 de semnături, „multiplică inegalitățile, favorizează pierderea competențelor cognitive și relaționale ale fetelor, băieților și adolescenților și descurajează echilibrul dintre viața profesională și cea privată pentru mulți părinți obligați să jongleze cu tabere de vară costisitoare și cu lipsa de alternative la prețuri reduse”.
De ce în România amânarea începerii școlii ar fi un dezastru
Expertul în educație Marian Staș a declarat că soluția este bună pentru Italia, însă nu s-ar putea aplica și în România deoarece noi avem cel mai scurt an școlar din Uniunea Europeană. „Eu cred că este o măsură bună pentru Italia. Țara se află în zona mediterană. Cu siguranță componenta climatică este importantă și într-un context mai larg de transformare climatică evidentă, alături de alte domenii publice, și educația testează altceva. Cred că este un act de curaj care poate să fie un succes", a explicat expertul în educație Marian Staș, pentru Click!.
„În România, avem o altă problemă. Și anume numărul cel mai mic de zile de școală. Este posibil ca o astfel de măsură să genereze în continuare o formă fără fond. De pildă, la Chișinău anul școlar se încheie la sfârșitul lui mai și începe la 1 septembrie. Nu cred că un astfel de proiect ar putea conduce la o soluție de succes", a punctat specialistul.
În România, amânarea începerii școli s-ar putea face cu o singură condiție
Expertul în educație susține că amânarea școlii din cauza caniculei ar putea fi introdusă ca un proiect-pilot, spre exemplu, în câteva școli din țara noastră.
„Un alt lucru pe care îl putem face este să testăm, să pilotăm. Putem alege un număr de școli pentru care anul școlar să înceapă altfel, pentru că oricum elemente de descentralizare există, le definim drept școli-pilot, modificăm vacanța, o împingem mai târziu și testăm. Nu aș începe în niciun caz cu toate școlile odată", a punctat expertul în educație.
„Mulți părinți nu vor să schimbe structura anului școlar"
Iulian Cristache, fostul președinte al Federației Părinților, susține și el că nu s-ar putea amâna începerea școlii în octombrie, asta dacă s-ar pune problema aplicării unei astfel de soluții în România. „Dacă am decala spre octombrie ar trebui să intervenim în altă perioadă a anului și să facem cursuri, să recuperăm. Noi, spre exemplu, avem cea mai lungă vacanță de vară, ceea ce nu este în regulă, noi am adus acest lucru în discuție la minister, însă se pare că mulți părinți nu vor să schimbe structura anului școlar.
„Avem școli modernizate, s-au investit mulți bani, însă din păcate nu s-a luat în calcul decât partea de regim termic, în sensul în care să fie izolate la exterior și să se schimbe partea de logistică. Tot ce înseamnă echipamente, bănci, laboratoare. Nu s-a luat în calcul schimbarea instalației electrice și dotarea sălilor cu aparate de aer condiționat. Trebuie să venim cu soluții, putem apela la panouri fotovaltaice, investiții pe partea de energie verde", a punctat Iulian Cristache.