Alimentul banal care a devenit un produs de lux! Prețul deja se apropie de maximul ultimilor 15 ani
Un aliment extrem de banal, folosit în cele mai îndrăgite rețete românești, devine un adevărat produs de lux! Este vorba despre orez, al cărui preț crește constant de câteva luni și chiar se apropie de maximul ultimilor 15 ani!
Din păcate, prețul orezului este într-o contiună creștere, iar în condițiile în care țara noastră importă acest produs din alte țări cu o producție mai mare, inclusiv din Asia, acest lucru se poate traduce prin prețuri tot mai mari pe rafturile magazinelor din România.
Mai mult decât atât, orezăriile românești dispar într-un ritm îngrijorător de rapid, iar producția de orez din România este printre cele mai mici din Uniunea Europeană.
Cea mai mare parte din orezul din țara noastră este din import, din țări precum Bulgaria, Italia, sau chiar și India, ori Myanmar. În medie, un român consumă undeva în jur de 450 de grame de orez în fiecare lună.
Orezul este din ce în ce mai scump
Iar în ciuda faptului că cererea crește în fiecare an, producția locală de orez este din ce în ce mai mică. Mai precis, cu 10 ani în urmă, aproape 13.000 de hectare erau cultivate cu orez. Din păcate, astăzi undeva în jur de 3.300 de hectare mai sunt cultivate.
„Infrastructura s-a degradat și distrus treptat, astfel că în momentul ăsta e nevoie de investiții foarte mari din partea fermierilor pentru a revitaliza producția de orez. Condițiile meteo ar arăta că putem să facem orez, în condițiile în care vecinii noștri bulgari au producție mult mai mare”, a explicat Gabriel Razi, analist piață agricolă, potrivit PRO TV.
Din păcate, pe plan internațional, prețul orezului a înregistrat o creștere constantă, iar acum se apropie de cel mai mare nivel din ultimii 15 ani. Numai în ultimele 6 luni, costul acestuia a crescut cu 20 de procente.
În România, în anii 2022 și 2023, prețul orezului în magazine a crescut cu peste 13% în fiecare an. Chiar dacă lucrurile s-au stabilizat pe moment, putem observa noi scumpiri, din cauza prețului de pe piețele internaționale.