Aşa afli cât poluează maşina ta
Orice vehicul care nu e fabricat în Uniunea Europeană este supus unor teste suplimentare pentru a putea fi folosit pe drumurile din România. Pentru a afla dacă maşinile care intră pe piaţa românească poluează în limitele acceptate, ele trebuie inspectate de specialiştii Registrului Auto Român. Iată care e procedura şi care sunt costurile de omologare a maşinilor care vin din afara spaţiului UE.
Calcularea normei de poluare pentru un autovehicul este esenţială pentru stabilirea nivelului timbrului de mediu.
Orice şofer trebuie să plătească o taxă pentru noxele eliberate în atmosferă de maşina sa. Testele realizate pentru stabilirea normei de poluare în cazul maşinilor importate din afara UE durează două zile şi se fac în laboratoarele RAR. Maşina este pusă pe rampa de testare astfel încât roţile de tracţiune să ruleze pe două role metalice, asemănătoare celor pe care le vedeţi la service-urile uto.
Reprezentantul RAR turează motorul, accelerează până la viteze de 90-100 km/h, după care reduce încet sau brusc viteza, simulând un comportament întâlnit într-o zi de trafic obişnuit. Nu o face de capul lui, ci un computer îi dictează când să accelereze şi când să decelereze, după un program de test standardizat, reprezentativ pentru şoselele din Europa. În timpul testului, maşina parcurge, în mod virtual, 11 km pe banda de testare în circa 20 de minute. În acest timp, cu ajutorul unui furtun ataşat la ţeava de eşapament se colectează emisiile rezultate din arderea combustibilului.
„Noxele se amestecă cu aer curat în aşa numitul tunel de diluţie. De aici, amestecul de gaze ajunge în sacii de prelevare ai analizatoarelor de gaze. În aceste recipiente sunt citite şi măsurate valorile de monoxid e carbon (CO), oxizi de azot (NOX), dioxid de carbon (CO2) şi de hidrocarburi nearse (HC)”, ne spune inginerul Alin Roşca, din cadrul Laboratorului de Încercări Emisii Poluante. Automobilele, fie noi, fie rulate, vin cu norme de poluare diferite de cele de pe bătrânul continent şi necesită omologare individuală. Primul pas pe care trebuie să-l faci e să programezi o şedinţă de verificare tehnică (se verifică actele maşinii, seria de şasiu, starea ei fizică). La finalul acestei vizite se programează un test de poluare, în vederea omologării. La finalul lui se va afla norma de poluare în vederea stabilirii nivelului timbrului de mediu. Nu sunt omologate maşinile care au motorizare sub Euro 3.
Cum vrea Volkswagen să-şi spele ruşinea
Reprezentanţii constructorului german lucrează intens la găsirea unor măsuri pentru îndreptarea situaţiei şi pentru repararea prejudiciului cauzat posesorilor de autoturisme din portofoliul VW. O primă variantă pe care o iau în considerare e rechemarea în service a celor 11 milioane de maşini cu motoare măsluite, în vederea resetării calculatoarelor. A doua versiune vizează amplasarea unor catalizatoare la nivelul pompei de injecţie, după filtrul de motorină. A treia versiune, dar cea mai puţin plauzibilă, e înlocuirea fiecărui autoturism cu motor măsluit cu unul nou. Oricum, primele măsuri nu vor fi luate mai devreme de 1 ianuarie 2016, după cum au anunţat chiar oficialii Volkswagen.
Despăgubiri pentru fentarea normelor de poluare
În România au fost raportate 105.000 de autoturisme Diesel cu probleme, pentru care Volkswagen va trebui să plătească statului român despăgubiri. Ministerul Mediului va calcula prejudiciul cauzat prin aplicarea eronată a taxei de poluare în cazul acestor vehicule. Deşi nu se ştie nimic sigur, e de aşteptat ca suma să ajungă la câteva zeci de milioane de euro. Softul care a păcălit normele de poluare din Europa, dar nu şi pe cele din SUA, avea senzori care citeau mişcarea controlată a roţilor, temperatura motorului, presiunea atmosferică în momentul în care maşina se afla pe banda de testare. Atunci, sistemul creat de VW modifica şi optimiza parametrii maşinii pentru a obţine nivelul de emisii dorit.