Codul Rutier 2024. Categoria de șoferi pentru care trusa de prim ajutor și triunghiurile reflectorizante nu vor mai fi obligatorii
Camera Deputaților a adoptat, recent, un proiect de lege prin care trusa de prim ajutor și triunghiurile reflectorizante nu mai sunt obligatorii pentru toate vehiculele. Până în prezent, conform Codului Rutier, toate vehiculele trebuiau să fie echipate cu un kit de siguranță care să includă o trusă medicală, un stingător, două triunghiuri reflectorizante și o vestă.
Schimbări pentru șoferii de motociclete sau mopede
O lege promulgată, recent, de președintele României Klaus Iohannis nu mai obligă șoferii de motociclete sau mopede să aibă la ei triunghiuri reflectorizante, trusă de prim-ajutor şi extinctor. Sunt obiecte care „nu doar că nu pot înlătura riscurile şi complicaţiile unui accident în care aceştia ar fi implicaţi, dar le pot pune viaţa în pericol”, au precizat, pe 11 martie, la momentul adoptării proiectului de către Camera Deputaţilor, iniţiatorii propunerii legislative de la USR.
„Pentru a fi conduse pe drumurile publice, autovehiculele, cu excepţia celor din categoriile AM, A1, A2 şi A, tractoarele agricole sau forestiere şi tramvaiele trebuie să fie dotate cu trusă medicală de prim-ajutor, două triunghiuri reflectorizante şi un stingător de incendiu, omologate”, arată legea promulgată.
Proiectul a fost depus încă din 2022
„Proiectul de lege adoptat a fost depus în 2022. Atunci când coaliţia de guvernare nu are interes, proiectele se mişcă foarte greu. Dar, chiar şi aşa, după aproape 2 ani, facem un pas spre normalitate. Începând de sezonul acesta, motocicliştii şi scuteriştii nu vor mai fi obligaţi să deţină triunghiuri reflectorizante, trusă de prim-ajutor şi extinctor şi nici nu vor mai putea fi hărţuiţi de Poliţie că nu le au. Împreună cu colegii mei din USR, am pregătit mai multe iniţiative legislative care vizează comunitatea moto din România, pe care le vom depune în perioada următoare”, a afirmat senatorul USR Cristi Berea, iniţiator al proiectului de lege, conform comunicatului de presă al partidului.
Ce a declarat inițiatorul proiectului
„Mopedele şi motocicletele sunt, însă vehicule de mici dimensiuni, cu spaţii limitate pentru compartimentare, astfel că şoferii sunt nevoiţi, pentru a fi dotaţi cu toate obiectele specificate, să ataşeze spaţii suplimentare, care pot dezechilibra şi pot duce la accidente. Varianta ghiozdanului care să fie purtat în spate nu este nici ea mai fericită, dacă ne gândim că, în cazul unui accident, indiferent de gravitate, şoferul este catapultat de pe vehicul cu tot cu extinctorul din spatele lui şi celelalte obiecte contondente.
În momentul de faţă, mulţi dintre deţinătorii de permis din categoriile AM, A1, A2 şi A nici nu sunt informaţi că au aceeaşi obligaţie ca şoferii autovehiculelor de transport pasageri, motiv pentru care sunt, uneori, o ţintă sigură pentru amenzi", mai precizează USR.