Elevii își vor putea evalua profesorii, din toamnă. Care sunt riscurile acestei măsuri: „75% dintre ei apreciază un profesor care nu le predă nimic..."
Au loc schimbări importante, din toamnă! Se pare că elevii au cerut, iar cei de la ministerul Educației au și aprobat. Este vorba despre fișa de feedback față de profesori care a fost inclusă în Statutul Elevului și pe care copiii o completează anonim, scrie adevărul.ro. În acest mod, elevii vor o comunicare mai bună, mai eficientă și mai transparentă cu cadrele didactice.
Dascălii vor fi notați de elevi
Elevii au cerut acest lucru ministerului din dorința de a crea o cominitate mai solidă, mai eficientă și mult mai transparentă în privița cadrelor didactice. Comunicarea dintre profesor și elev este deosebit de importantă în dezvoltarea celui din urmă, dar și pentru omul de la catedră.
Dascălul este, fie că cei din jur își dau sau nu seama, un exemplu pentru elevi, unul pozitiv sau negativ. Deși părinții și familia sunt în mare măsură formatorii celor mici, un rol important îl are și școala și, implicit, profesorii. Părinții caută deseori feedbackul profesorilor în privința copiilor lor, iar comunicarea în sistemul de învățământ românesc se realizează în mare măsură în lipsa elevului - chiar dacă el este elementul principal.
Feedbackul acordat de elevi este anonim
Ministerul a aprobat cererea elevilor de a oferi și ei un feedback profesorilor de la clasă, în ciuda ”neajunsurilor” acestei măsuri. Neajunsuri pe care le expune chiar un dascăl cu experiență. Trebuie menționat faptul că feedbackul acordat de elevi este anonim. Această măsură vine cu o sumedenie de avantaje, însă există și dezavantaje.
Corneliu Riegler, diriginte și profesor de Istorie la Colegiul Național Bilingv „George Coșbuc” din București, vorbește despre unele dintre acestea. „Mi se pare o decizie foarte bună, mi se pare un lucru normal care trebuie să se întâmple. Eu, personal, fac asta din proprie inițiativă de mai bine de 30 de ani. Este foarte bine că există și o comunicare neoficială între profesori și elevi. Fiecare dintre noi ne putem mărturisi gândurile și opiniile fără teama de a fi sancționați. Anonim e perfect. Până la urmă, problema contează, nu cine o semnalează”, a declarat acesta.
Care sunt riscurile acestei măsuri
„Vă spun sincer: aproximativ 75% dintre elevi apreciază un profesor care nu le predă nimic, în schimb le dă note de 10. E foarte important, prin urmare, felul în care se pune în aplicare o asemenea măsură, pentru că pot exista măsuri pozitive, dar felul în care sunt aplicate să fie exact pe dos. Măsuri care în teorie sunt corecte și bune, iar în practică sunt un eșec”.
Corneliu Riegler povestește o experiență personală când a primit un feedback negativ de la unul dintre elevi. Totodată, profesorul susține că fișele de feedback ar trebui gestionate în clasă, fără să fie nevoie de implicarea conducerii, deoarece lucrurile ar putea sta cu totul diferit în urma unei discuții libere.
Ce întrebări conține fișa de feedback
Pentru început, elevilor li se aduce la cunoștință ce reprezintă formularul respectiv, dar și de faptul că opinia lor este anonimă.
Aceștia trebuie să completeze numele profesorului pe care îl evaluează și disciplina pe care acesta o predă. Iar mai apoi trebuie să acorde o notă de la 1 la 5 la 16 afirmații despre profesorul respectiv, dar și despre propria muncă în raport cu disciplina respectivă.
1. Profesorul explică clar materia
2. Profesorul îmi explică modul în care să învăț mai eficient
3. Sarcinile de lucru la clasă sunt interesante
4. Profesorul încurajează participarea tuturor elevilor în cadrul orelor
5. Profesorul încurajează cooperarea între elevi
6. Mă simt motivat să particip la această disciplină
7. Profesorul folosește tehnologia digitală
8. Profesorul explică modul în care ești evaluat și criteriile de evaluare
9. Profesorul încurajează competitivitatea între elevi
10. Elevii sunt încurajați să își exprime ideile și opiniile
11. Atmosfera este plăcută în cadrul orelor
12. Mă simt în siguranță și confortabil la această oră
13. Profesorul ia în considerare și respectă Statutul elevului
14. Ritmul de parcurgere a materiei este potrivit pentru mine
15. Profesorul este interesat de starea mea de bine
16. Fac efort mare acasă pentru rezultate bune la această disciplină.
Citește întreg articolul pe adevărul.ro.