EXPERIMENT Click! L-am provocat pe şeful Agenţiei de Mediu să-şi recicleze sticlele! Ce probleme a întâmpinat la centre
„Stăm la coadă câte o oră”, „se blochează aparatele în fiecare zi”, „a devenit industrie pentru oamenii străzii” sunt doar o parte din sesizările pe care le-am primit în ultimele săptămâni la redacţie, de la oameni din toată ţara, nemulţumiţi de fapul că nu îşi pot recupera garanţia plătită pentru ambalajele din plastic, metal sau sticlă. Cu intenţia de a testa situaţia din teren, la câteva din cele mai importante centre comerciale din ţară, l-am provocat pe preşedintele Agenţiei Naţionale pentru Protecţia Mediului (ANPM), Laurenţiu Alexandru Păştinaru, la o ieşire pe teren, prin Bucureşti, cu sacul de sticle.
Nemulţumirile oamenilor nevoiţi să achite garanţie de 50 de bani pentru fiecare ambalaj de băuturi cumpărat au umplut în ultimele săptămâni internetul, dar şi e-mail-urile autorităţilor sau mesageriile politicienilor, prin urmare, l-am provocat pe preşedintele Agenţiei Naţionale pentru Protecţia Mediului să testeze, ca noi toţi, modul în care funcţionează Sistemul Garanţie-Returnare, la şapte luni de când a devenit funcţional pe piaţa din România.
Răspunsul a venit imediat: „Ştiu că există probleme, pentru că oamenii îmi scriu şi îmi trimit poze de la centrele de colectare, unde sunt nevoiţi să stea cu orele la cozi, din cauza celor care strâng ambalajele din coşurile de gunoi şi ajung la centrele de colectare cu sute sau mii de sticle, blocând complet accesul clienţilor care vor să returneze doar propriile ambalaje. Mi-am propus de mult să testez sistemul, cum am făcut-o şi la începutul perioadei de funcţionare, aşa că am ajuns să am maşina plină cu tot felul de ambalaje returnabile. Sunt gata să încercăm împreună să scăpăm de ele, făcând o mică «excursie» pe la supermarketurile din zona agenţiei”, ne-a spus Laurenţiu Alexandru Păştinaru.
Ce probleme a întâmpinat la centre
Am aşteptat să termine şedinţele de la Ministerul Mediului şi Guvern, iar la 15.20 am plecat spre Lidl Crângaşi, cu o primă sacoşă de ambalaje. Probabil şi datorită orei sau a temperaturilor foarte ridicate, ora respectivă a fost aproape perfectă pentru returnarea ambalajelor, având în vedere că erau doar câteva persoane la rând, prin urmare, şeful ANPM s-a aşezat la coadă şi a intrat în vorbă cu oamenii.
„Aici a durat 15 minute şi am reuşit să returnez 18 ambalaje, pentru care am primit un bon de 9 lei. Unul l-am dat cuiva de acolo, după ce am tot încercat să îl introduc în aparat şi nu mi l-a primit. Oamenii de la rând mi-au spus că ar trebui mai multe RVM-uri la fiecare centru comercial şi că ar fi nevoie ca în fiecare punct de colectare să fie un angajat pregătit să intervină imediat dacă se blochează aparatul, pentru că au fost nevoiţi să se întoarcă acasă cu sacul de ambalaje, după ce senzorii aparatului dădeau eroare. Mai mult decât atât, oamenii mi-au spus că ar fi nevoie şi de recipiente mai încăpătoare pentru sticlele de apă de cinci litri, cele de ulei sau pentru cele de detergent ori alte soluţii de curăţenie”, a rezumat preşedintele ANPM.
Următorul în „circuitul testului returnării” a fost Kaufland Basarab unde am găsit două persoane cu saci plini. ”Oamenii care au fost înaintea mea îşi câştigau existenţa din ambalajele returnabile găsite pe la coşurile de gunoi şi mi-au explicat că aparatul eliberează bonuri de maximum 25 de lei şi că, dacă ai mai multe ambalaje, trebuie să reiei procesul după fiecare sumă maximă. Fata avea deja patru astfel de bonuri şi spunea că în zilele bune face şi câteva sute de lei din ambalaje”, a spus Păştinaru, înainte de a porni cu ce mai rămăsese în sac, către centrul de colectare de la Carrefour Orhideea. Aici se poate pune chiar şi un sac de recipiente deodată.
«În zilele bune facem şi câteva sute de lei din ambalaje»
„Am sperat să scap de toate recipientele o dată, dar nu am reuşit, pentru că aparatul mi-a returnat toate sticlele de Borsec de 0,5, aşa că le-am predat manual, la un RVM de alături. În total, am predat aici 23 de ambalaje şi am primit bonuri care totalizează 11,5 lei. Şi aici am intrat în vorbă cu oamenii şi mi-au spus că sunt nemulţumiţi de faptul că la magazinele mici, de unde cumpără de multe ori produsele, nu le sunt primite recipientele şi sunt nevoiţi să le strângă până fac un drum la un supermarket. E adevărat că nici magazinele nu au spaţii de depozitare pentru aşa ceva şi ştiu tot de la oamenii din magazine că cele care au câte un mic spaţiu sunt nevoiţi să stea în mirosurile provocate de resturile de băuturi din sticle sau doze şi nici asta nu e prea plăcut”, a conchis Laurenţiu Păştinaru.
Oficialul de la Mediu ne-a asigurat că în urma acestui demers va face o adresă oficială către RetuRo, prin care va semnala toate problemele expuse de oameni la centrele comerciale, astfel încât să poată fi luate măsuri pentru remedierea problemelor. Să sperăm că experimentul Click! şi-a atins scopul!