O nouă autostradă a fost inaugurată, în România. Nu forțați accelerația! Ține doar 13 kilometri

Ultima actualizare:

Când auzi despre o autostradă, gândul zboară la o șosea cu mai multe benzi preț de sute de kilometri, capabilă să susțină un trafic rutier optim, la viteze crescute. Când auzi despre autostrăzile din România, te gândești la proiecte mai greu de materializat decât colonizarea umană a planetei Marte.

Pe lotul I, al A1, se circulă doar pe 13 kilometri. foto generic. sursa: Shutterstock
Pe lotul I, al A1, se circulă doar pe 13 kilometri. foto generic. sursa: Shutterstock

Joi, 15 decembrie, a fost inaugurat Lotul de autostradă Șelimbăr - Boița sau Sibiu - Boița. Are 13 kilometri, suficient pentru fiecare șofer să atungă o viteză ceva mai ridicată, apoi să frâneze brusc, întrucât se revine pe celebrele Drumuri Naționale, cu câte o bandă pe sens, prin localități. Cândva, acest lot modest de doar 13 kilometri va face parte din marea autostradă București - Sibiu, adică A1. Până atunci, guvernanții se chinuie să atribuie contracte constructorilor pentru a lega, prin autostradă, orașele Pitești și Sibiu.

De altfel, acest lot banal reprezintă singurii kilometri de autostradă inaugurați în acest an, din proiectele de infrastructură rutieră aflate în derulare. Mai sunt și 13, parcă o cifră predestinată succesului întârziat al acestor proiecte demarate atât de lent.

Termenul de finalizare pentru noul lot era luna mai , din 2023, așa că autoritățile și constructorul au cu ce să se laude. Dacă tot sunt doar 13 kilometri, măcar i-au construit mai repede. Contractul pentru proiectarea și execuția Lotul I al A1 a fost semnat în primăvara lui 2019 pentru aproximativ 600 milioane de lei. Tronsonul cuprinde două noduri rutiere: unul la Șelimbăr pentru legătura cu Centura Sibiului (DN1), iar altul al Boița, pentru conexiunea cu DN7 / E81.

Astfel, epopeea A1 continuă. De această dată, cu lotul 2! Ministerul Transporturilor a lansat în dezbatere publică, la finele primei săptămâni din luna decembrie, un proiect de hotărâre de guvern privind aprobarea exproprierilor pe Lotul Boița – Cornetu al A1.

Tronsonul al doilea al Autostrăzii Sibiu – Pitești traversează patru localități, în Sibiu: Boița și Turnu Roșu, iar în Vâlcea: Câineni și Racovița, din Țara Loviștei. Potrivit documentului este vorba în total despre 740 de imobile, cea mai mare parte în localitățile vâlcene (698).

Lista imobilelor proprietate privată supuse exproprierii, după cum rezultă din evidențele unităților administrativ – teritoriale, urmează să fie aprobată. Adevărul.ro a contactat primarii din localitățile vizate de expropieri.

„Cei mai afectați dintre cetățeni vor fi cei care au proprietăți la distanță foarte mică de Autostrada Sibiu Pitești. Ei sunt cei nemulțumiți pentru că traseul trece chiar prin gospodăriile sau terenurile lor, unii dintre ei fiind astfel nevoiți să se mute, pentru că vor rămâne fără case”, a explicat primarul comunei Câineni - Vâlcea, Ion Nicolae, pentru Adevărul.  

Peste 40 de familii, în principal, ar urma să rămână fără construcții și curți pe această secțiune, iar fără proprietăți aproximativ 500. Oamenii sunt înspăimântați de ideea de a rămâne pe drumuri, susțin primarii. „Dacă mâine mă dau afară din casă, unde mă duc?”, se plâng aceștia.

Pe de altă parte, nu sunt mulțumiți nici de prețurile vehiculate pentru despăgubiri: pentru tronsonul I (Sibiu – Boița) s-au acordat în extravilan 0,70 cenți/mp, în timp ce pentru tronsonul al III-lea (Cornetu – Tigveni) se discută despre 0,90 cenți/mp și de 4 – 5 euro mp în intravilan. Lotul II ar trebui să fie gata în 2028, traseul având o lungime de 31,33 km.

Ai un pont sau mai multe informații pe subiect, scrie-ne pe adresa pont@click.ro! 

image
image
image
image
image
image
Creta FOTO Shutterstock
mihaela bilic instagram jpg
litoral 1 mai jpeg
cafeneaua veche bucuresti jpg
batalie oarba mures jpg
Horia Constantinescu scaled webp
top10 art geronimo jpg jpeg
controlor tren jpg
image
actualitate.net
image
actualitate.net