Povestea unei mărci disparute: Hispano Suiza
Multe mărci auto care cândva aveau succes şi produceau maşini exclusiviste au dispărut din peisajul auto. Una dintre ele este o companie destul de necunoscută, dar care a realizat unele din cele mai luxoase automobile produse vreodată. E vorba de compania Hispano Suiza.
Un capitan de artilerie spaniol, devenit intre timp un antreprenor de succes, a inceput sa fabrice automobile electrice in 1898, in Barcelona. Acesta se numea Emilio de la Cuadra si, cativa ani mai tarziu, l-a cunoscut pe inginerul elvetian in timpul unei vizite la Paris, Marc Birkigt. Acesta a devenit angajatul sau la uzina din Spania si in 1901 au scos primul motor pe benzina dupa un design propriu al lui Birkigt. In 1902, uzina a trecut sub patronajul lui J. Castro care l-a facut pe elvetian asociat, iar noua fabrica a devenit Fabrica Hispano Suiza de Automoviles (Fabrica Spanio-Elvetiana de Automobile). Aceasta insa a dat faliment in 1903.
Ulterior, in 1904, uzina a luat din nou nastere sub numele de La Hispano Suiza Fabrica de Automoviles, cu sediul in Barcelona. Au urmat in urmatorii doi ani producerea unor propulsoare noi pe benzina, de 3.8 si 7.4 litri cu 4 pistoane, dar si alte motoare cu 6 pistoane. Acestea echipau masini, camioane, autobuze si avioane, dar in aceeasi uzina s-au fabricat si arme. Uzina centrala era la Barcelona, dar existau fabrici si in orasele Ripolli sau Guadalajara.
In scurt timp insa, piata Franceza s-a dovedit a fi insa mai buna decat cea din Spania. In 1911, langa Paris, a fost inaugurata uzina Hispano France, iar in 1914 a fost mutata productia intr-o fabrica uriasa, din Bois-Colombes, dar numele a revenit la Hispano Suiza.
Cand Primul Razboi Mondial a inceput, uzina din Franta a inceput sa se axeze doar pe motoare de avion realizate de acelasi inginer elvetian Birkigt. Insa dupa 1919, Hispano Suiza a inceput sa produca iar autoturisme, primul model de succes numit H6 fiind lansat la Salonul Auto de la Paris in acelasi an.
Un lucru foarte interesant este ca la acea vreme, datorita inginerilor elvetieni, Hispano Suiza era considerata o marca extrem de luxoasa. Dar si futurista! Marci de renume precum Rolls-Royce au cumparat de la aceasta mica fabrica diferite patente si drepturi de proprietate pentru a le folosi in masinile proprii. De exemplu, pentru multi ani, toate masinile Rolls-Royce erau dotate cu frane realizate de Hispano.
Primele masini realizate de Hispano Suiza erau vehicule de razboi blindate. Insa au realizat si automobile, precum Alfonso XIII, o masina cu doua locuri, decapotabila, care avea un motor de 64 cp si o capacitate de 3620 cmc cu 4 pistoane. Alte modele produse de compania Spaniola erau numite T21, T22, T33, T30 sau T49, fiind insa fabricate in numar extrem de mic, in ziua de azi reusind sa mai supravietuiasca doar putine exemplare.
In 1919, Hispano Suiza introduce modelul H6B, un automobil de lux fabricat in 2350 de exemplare. Masina este dotata cu un motor cu 6 pistoane inspirat din designul lui Birkigt pentru motoarele de avion, realizat integral din aluminiu. Acest propulsor avea o sumedenie de inovatii ale vremii: pasaje pentru racire emailate pentru a preveni coroziunea, ax cu came de tip OHC, vibrochen cu 7 rulmenti forjat si camasi din otel si pompa de ulei sub presiune. Pe langa motor, modelul H6B mai avea ceva special: franele.
In caz ca nu stiati, Hispano Suiza H6B a fost prima masina din lume dotata cu servo-frana. Ea avea tamburi din aliaj usor pe fiecare roata, iar franarea pentru acea vreme era cu mult peste oricare alt automobil de pe piata. Nu degeaba Rolls-Royce a folosit aceleasi frane pe propriile masini mult mai scumpe.
Motorul care initial avea o capacitate de 6595 cmc a fost in 1924 marit pana la 8000 cmc, iar puterea originala de 134 cp a crescut si ea la 160 cp. Oricum, aceasta putere ii permitea masinii sa atinga 137 km/h si datorita unei transmisii manuale cu 3 rapoarte. Iar unele modele mai speciale, realizate exclusiv pentru curse, cu o putere de 195 cp, erau capabile sa atinga chiar si o viteza medie de 148 km/h pe o distanta de peste 400 de kilometri in cursele de anduranta pe sosele publice. Acestea se numeau H6B Boulogne pentru a celebra tripla victorie din orasul Boulogne a masinilor Hispano in 1923.
Intre 1931 si 1938, Hispano Suiza a realizat un model menit sa-l inlocuiasca pe H6B. De aceasta data insa, sub capota era un motor V12 exact ca cele de pe avioane. Motorul avea o capacitate de 9.4 litri, un raport de compresie de 5.0:1 si producea 220 cp la 3000 rpm. In afara de versiunea aceasta de serie, au mai fost realizate si doua exemplare cu un motor special, cu pistoane care faceau o cursa mai lunga, cu o capacitate de 11.3 litri si o putere de 250 cp. Foarte interesant este ca la acea vreme, fiecare bloc motor era realizat dintr-o singura bucata de aluminiu care cantarea 318 kg.
Dupa J12 a urmat modelul K6, realizat in numar redus, fabricat intre 1934 si 1937. Acest model a primit mai multe caroserii diferite, de la carosieri cunoscuti din Franta, precum Brandone, dar si Chapron. De altfel, cele cateva exemplare care au supravietuit in ziua de azi, valoreaza milioane de Euro fiecare.
De exemplu, unicul exemplar din 1937 cu o caroserie Brandone a fost vandut anul trecut pentru suma de $2.255.000 la licitatie. Masina cu numarul de sasiu 16035 a fost castigatoarea a Prix d'Honneur in 1936 la L'Elegance Automobile pe Coasta de Azur, iar acest trecut oarecum bogat a facut-o sa valoreze asa de mult.