Simulările la BAC și Evaluare Națională - Calendar oficial. Ce subiecte le-ar putea pica elevilor la proba de competențe la Limba română
Elevii de clasa a XII-a din țara noastră deja trebuie să înceapă să se pregătească pentru examenul de Bacalaureat! Prima probă, cea de competențe în comunicare la Limba română, urmează să fie susținută până la finalul acestei luni!
Prima probă de la examenul de Bacalaureat se apropie cu pași repezi de elevii de clasa a XII-a, care de abia au revenit în băncile școlii după vacanța de iarnă. Probele de competențe urmează să fie susținute chiar în această iarnă, prima dintre acestea fiind cea de comunicare în Limba română.
Practic, elevii din țara noastră trebuie să știe că acesta este calendarul pe are trebuie să îl cunoască în această perioadă:
- 27-29 ianuarie 2025: Evaluarea competențelor lingvistice de comunicare orală în Limba română – proba A;
- 29-31 ianuarie 2025: Evaluarea competențelor lingvistice de comunicare orală în Limba maternă – proba B;
- 3-5 februarie 2025: Evaluarea competențelor lingvistice într-o limbă de circulație internațională – proba C;
- 5-7 februarie 2025: Evaluarea competențelor digitale – proba D
În ce privește probele scrise, acestea urmează să aibă loc pe 10 iunie (Limba și literatura română), 11 iunie (proba obligatorie a profilului), 13 iunie (proba la alegere a profilului și specializării), respectiv 16 iunie (Limba și literatura maternă). Rezultatele probelor scrise vor fi afișate pe data de 20 iunie.
Iar în ce privește simularea probelor scrise, aceasta va avea loc pe 24 martie (Limba și literatura română), 25 martie (proba obligatorie a profilului), 26 martie (proba la alegere a profilului și specializării), respectiv 27 martie (Limba și literatura maternă). Rezultatele simulărilor se vor afișa pe 8 aprilie.
Ce subiecte pot avea elevii la proba de competențe la Limba română
Elevii care doresc să se familiarizeze cu tipul subiectelor pe care le vor primi pe 27 ianuarie, pot examina modelul de mai jos, potrivit adevarul.ro:
Citește textul cu voce tare.
„Cu imaginile, ca și cu textele, lucrurile stau cam așa: consumăm zilnic o cantitate imensă de informație vizuală și scrisă, care se derulează pe ecranul telefonului sau computerului. E o mișcare rapidă cu care ochii și creierul nostru s-au obișnuit în ultimul deceniu. Există o neliniște a „scrollului”, care nu ne mai lasă să stăm doar cu gândurile noastre. De parcă am pierde timp și am rata ceva important.
Evident, e o iluzie, ca toate cele în care ajungem să fim captivi. Degetele noastre nervoase caută obsesiv să atingă un ecran, să facă o fotografie, dar, dacă le iei obiectul dorinței, vor trece ca printr-un sevraj, dar la un moment dat se vor potoli. Trăim, de altfel, într-un mare paradox, cu cât suntem mai conectați, cu atât parcă devenim mai prost informați.
Încercați să convingeți pe cineva, care n-are obișnuința asta, că experiența cinematografului sau a cititului unui roman, care înseamnă și să lași telefonul deoparte, cel puțin o oră și jumătate, e importantă. „De ce?”, te va întreba. Întrebarea asta simplă, pe care copiii o pun obsesiv. Nu poți să povestești, în cazul ăsta, decât ce ai trăit, cum a fost să intri într-o sală de cinema după câteva luni.
Putem să ne ducem viețile, cum bine știm deja din timpul pandemiei, fără multe lucruri pe care le credeam indispensabile. Oricâte filme văzusem pe ecranul laptopului, seara, când dădeam play, visam cu ochii minții cum o să mă așez la un moment dat pe un scaun capitonat la cinema și o să aștept să se stingă lumina și să înceapă călătoria. [...]
Filmele și cărțile ne vorbesc de multe ori chiar despre viețile noastre, în asta stă puterea lor. Despre oameni dragi, despre ce am trăit sau ne-am imaginat la un moment dat. Și ăsta ar putea fi unul dintre răspunsurile posibile la întrebarea atât de firească, în fond, „de ce să merg să văd un film care nu e amuzant?”, de exemplu. Și nu e deloc „divertisment”. Din contră”.
(Ana Maria Sandu, Privirea ei pierdută, de copil neajutorat, www.dilemaveche.ro, 17 dec. 2022)
1. Formulează răspunsuri la întrebările de mai jos, referitoare la situația de comunicare din textul citat.
a. Cine ar putea fi receptorul textului dat, având în vedere scopul comunicării?
b. Cărui stil funcțional îi aparține textul de mai sus? Menționează două caracteristici formale/de conținut.
c. Ce elemente importante de conținut (idei, argumente, fapte, opinii) identifici în textul dat?
2. Care este opinia ta despre rolul filmului în lumea actuală? Motivează-ți răspunsul.
Cum se pot pregăti elevii mai bine pentru examen
Elevii care doresc să obțină un calificativ de „avansat”, sau „experimentat”, trebuie să demonstreze că pot înțelege textul care li se pune în față. Iar profesoara Ruxandra Achim oferă tinerilor sfaturi importante, pentru a-i ajuta să se pregătească mai bine pentru sesiunea din această iarnă.
„Este vorba despre o lectură comprehensivă. Asta înseamnă marcarea pauzelor scrise cu ajutorul virgulei, marcarea situațiilor exclamative, interogative, imperative. Prin urmare, o lectură conștientă.
Pe urmă, elevul trebuie să demonstreze că știe să se adapteze particularităților unei situații de comunicare: să recunoască particularitățile unui text oficial, particularitățile unui text publicistic, ale unui unui text științific, memorialistic, epistolar, să fie capabil să extragă diverse idei, fapte, argumente, opinii din textul pe care îl are de parcurs. Să poată să motiveze un punct de vedere într-o expoziție de 10 minute”, spune profesoara.
Aceasta explică că elevii nu au ceva anume de învățat, dar trebuie să poată comunica eficient.
Când au loc simulările Evaluării Naționale
Și elevii de clasa a VIII-a se apropie de un moment important pentru educația lor. În această primăvară, ei vor susține simularea probelor Evaluării Naționale. Practic, din luna martie, elevii vor putea vedea la ce nivel se află cunoștiințele lor.
Simularea acestui examen va avea loc pe 17 martie (Limba și literatura română), 18 martie (Matematică), respectiv 19 martie (Limba și literatura maternă). Rezultatul acestor simulări va fi afișat pe data de 31 martie.
În ce privește examenele în sine, acestea urmează să aibă loc pe 23 iunie (Limba și literatura română), pe 25 iunie (Matematică), în timp ce ultimul examen va fi pe 27 iunie (Limba și literatura maternă). Rezultatele vor fi afișate pe 3 iulie, iar elevii au la dispoziție trei zile pentru a depune contestații.