Studiu alarmant: Câți români folosesc filtre pentru poze. Motivul surprinzător pentru care aleg acest tip de fotografii
Un studiu, realizat de Reveal Marketing Research, aduce în prim-plan un fenomen care pare să ia amploare în rândul românilor: utilizarea filtrelor și aplicațiilor de editare pentru pozele postate online. Cercetarea, realizată în februarie 2025, scoate la iveală un comportament tot mai frecvent, mai ales în rândul tinerelor generații, dar și motivele din spatele acestui trend care nu pot fi ignorate.

30% dintre români recunosc că folosesc filtre sau aplicații de editare
Potrivit datelor din studiu, 30% dintre români recunosc că folosesc filtre sau aplicații de editare pentru conținutul publicat pe platformele de socializare. În mod surprinzător, acest obicei devine mai frecvent în rândul tinerilor, 45% dintre persoanele între 18 și 34 de ani optând pentru acest tip de editare a fotografiilor. Acest comportament subliniază o tendință din ce în ce mai pronunțată, în care utilizatorii încearcă să se alinieze la standardele sociale și la așteptările publicului, fiind determinați de presiuni externe.
Care este motivul din spatele acestui comportament
Mai multe aspecte interesante ies la iveală în legătură cu motivațiile utilizatorilor. Astfel, 63% dintre români folosesc filtre pentru a obține un aspect mai atractiv al fotografiilor, iar 49% doresc îmbunătățirea calității imaginii sau a videoclipurilor. De asemenea, aproape jumătate dintre utilizatorii de filtre (51%) au mărturisit că, la un moment dat, s-au simțit presați de standardele sociale să editeze pozele sau filmele înainte de a le posta, acest fenomen fiind mai pronunțat în rândul celor între 35 și 44 de ani (58%).
Studiul mai evidențiază și diferențele semnificative între genuri. Femeile sunt mai înclinate să folosească filtre de înfrumusețare, care presupun modificări ale trăsăturilor faciale, 25% dintre ele recunoscând acest obicei comparativ cu doar 12% dintre bărbați. Pe de altă parte, bărbații preferă filtrele coloristice, cu 79% dintre aceștia optând pentru acest tip de editare, în comparație cu doar 53% dintre femei.
Efectele pot fi, de multe ori, dăunătoare pe termen lung
În ciuda faptului că aceste aplicații de editare au scopul de a înfrumuseța și îmbunătăți fotografiile, efectele lor pot fi, de multe ori, dăunătoare pe termen lung. Conform studiului, 63% dintre români consideră că utilizarea excesivă a filtrelor poate afecta negativ percepția de sine sau stima de sine, iar această opinie este mai des întâlnită în rândul femeilor (67%) comparativ cu bărbații (58%). În plus, 86% dintre respondenți susțin că utilizarea excesivă a acestora poate altera felul în care o persoană se vede pe sine, mai ales în rândul celor cu venituri mai mari de 7.000 RON (94%).
Marius Luican, CEO al Reveal Marketing Research, explică acest fenomen, afirmând că „Standardele sociale joacă un rol esențial în comportamentul utilizatorilor de social media, iar rezultatele studiului arată clar că mulți români simt presiunea de a edita conținutul pentru a se conforma așteptărilor externe. Această tendință ridică întrebări importante despre impactul pe termen lung asupra sănătății emoționale și asupra autenticității în mediul digital”.
51% dintre utilizatorii de filtre s-au simțit presați de standardele sociale să editeze fotografiile
Studiul nu se oprește doar la observațiile legate de comportamentul digital al românilor. De asemenea, arată că 51% dintre utilizatorii de filtre din România s-au simțit presați de standardele sociale să editeze fotografiile, un fenomen care capătă o amploare mai mare în cazul persoanelor mai mature din categoria 35-44 ani. Cu toate acestea, această presiune pare să fie resimțită în mod constant și de tineri, mai ales cei din generația Z (18-24 ani), care petrec tot mai mult timp pe rețelele sociale și sunt expuși în permanență la conținut editat, ce favorizează o realitate idealizată.
Pe lângă presiunea socială, alte motive invocate pentru utilizarea filtrurilor sunt dorința de a obține un aspect mai atractiv (63%) și dorința de a îmbunătăți calitatea imaginilor (49%). Astfel, filtrul devine mai mult decât un simplu instrument de editare a fotografiilor – este o necesitate impusă de un mediu digital în care autenticitatea cedează locul esteticii perfecte.
Rezultatele studiului Reveal Marketing Research subliniază nu doar impactul filtrelor asupra percepției de sine și asupra sănătății emoționale, dar și modul în care acestea sunt utilizate în mod frecvent în România, în special de tinerii între 18-34 de ani. Aceste date ar trebui să ne pună pe gânduri despre cum influențele digitale pot modela comportamentele și modul în care ne prezentăm în mediul online.