Unic în România! O bancă a șters peste 90.000 de euro din datoria unui client. Cum s-a ajuns aici?
După ce un client a cerut consilierea Centrului de Soluţionare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar (CSALB), o bancă a acceptat să şteargă 446.000 de lei din datoria acestuia, adică peste 90.000 de euro.
A existat însă și o condiţie: ca cei doi codebitori să achite suma de 800.000 de lei şi să finalizeze, astfel, un credit contractat în 2007.
Alina Radu, conciliator CSALB și avocat, a afirmat că este un caz unic, nu doar prin sumele implicate, ci şi prin efortul făcut de ambele părţi să ajungă la un compromis. Specialista a enunțat motivul pentru care consumatorul a solicitat concilierea.
Cum a scăpat consumatorul de această parte din datorie
„Făcuse mai multe restructurări ale acestui împrumut şi nu reuşise să respecte termenele de rambursare. Practic, nu mai putea plăti ratele mari la care se angajase. Scenariul pe care l-a propus consumatorul era ca banca să reducă soldul de la 1,2 milioane de lei la 960 de mii de lei, iar datoria rămasă să fie achitată în următorii zece ani.
Scenariul iniţial cu care venise banca în conciliere era să prelungească doar cu câteva luni termenul de plată şi să nu acorde niciun discount, ţinând cont că pentru acest împrumut începuseră deja procedurile de executare. De aici au început negocierile care au durat 165 de zile şi în care am purtat peste 10 runde de negocieri”, a explicat Alina Radu.
Conciliatorul CSALB s-a declarat mulțumit de negocierea pe care a purtat-o și consideră că ambele părți, atât clientul, cât și banca au avut de câștigat.
„Am obţinut un termen scurt de plată pentru cei 800 de mii de lei, aşa cum îşi dorea banca şi o reducere consistentă a soldului, de peste 400 de mii de lei, aşa cum îşi dorea consumatorul (...)”, a adăugat Alina Radu.
Ce poți face dacă vrei să ceri ajutorul CSALB
CSALB a adoptat, începând cu 2023, o strategie proactivă în relaţia cu consumatorii, pentru informarea acestora pe teme de educaţie financiară. Așadar, cei care își dau acordul prin intermediul unor formulare completate în platformele social media să fie contactaţi de CSALB, primesc informaţii suplimentare prin telefon - sunt sunaţi de operatorii din call-centerul CSALB - şi prin email.
Doar în această lună au fost contactaţi peste 370 de consumatori. Acestora li s-au oferit informaţii despre modul în care îşi pot rezolva problemele apărute în contractele pe care le au cu băncile şi IFN-urile.
Clienții din orice judeţ al ţării pot trimite cereri către Centrul de Soluţionare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar (CSALB) prin completarea unui formular online direct pe site-ul instituţiei. Entitatea colaborează cu 17 conciliatori, dintre cei mai buni specialişti în Drept, cu expertiză în domeniul financiar-bancar.
În doar două luni, s-au înregistrat 550 de cereri de negociere
În doar două luni, ianuarie și februarie, au fost înregistrate, potrivit CSALB, 550 de cereri de negociere (355 adresate băncilor şi 195 pentru IFN-uri), din care s-au format 130 dosare de conciliere (128 în raport cu băncile şi două în raport cu IFN-urile). Alte 75 de cereri au fost soluţionate direct de către părţi, după sesizarea CSALB (25 cu băncile şi 50 cu IFN-urile).