Proprietarul avionului „fantomă”: „L-am vândut unor români sau ucraineni”
O aeronavă-fantomă, care nu a răspuns apelurilor radio, a dat emoții autorităților, după ce a intrat în spațiul aerian al României, miercuri seara, 8 iunie, fără plan de zbor anunțat sau mijloace de identificare radar pornite.
A început o anchetă NATO, la nivel european, și proprietarul avionului a oferit mai multe detalii surprinzătoare, care sporesc misterul avionului fantomă.
Înmatricularea aeronavei nu mai este valabilă
Avionul, model Piper PA-23-250 Aztec, construit în 1962, are înmatricularea LY-LOO, care, din primele informații nu ar mai fi validă. Mai mult, aeronava figurează pe anumite site-uri de profil ca fiind scoasă la vânzare de mult timp.
Proprietarul dorea să obțină 35.000 de dolari pe aeronava construită în anii 60, în America. Interiorul avionului e dotat cu 6 locuri(n.r. 4 pasageri si 2 scaune pentru echipaj), scaunele fiind tapițate cu piele.
Așa s-a ajuns la ultimul proprietar cunoscut al avionului, un pilot lituanian, în vârstă de 72 de ani, Bronius Zaronskis.
Citește și: Intervenție ca în Top Gun cu avioane supersonice F16, la Drobeta Turnu Severin
Acesta a fost intervievat de reporterii postului național de radio și televiziune din Lituania, LRT.lt. Bărbatul este un pilot veteran al aviației lituaniene, absolvent al Școlii de Aviație din Moscova, fost comandant de escadrilă.
El a spus că aeronava fusese vândută sâmbătă, 4 iunie reprezentanților unei firme cu sediul în Sofia, cel mai probabil români sau ucraineni. Bronius Zaronskis a mai spus că nu cunoaște numele persoanelor care i-au cumpărat avionul, dar că este la curent cu ceea ce s-a întâmplat.
Unul dintre cumpărători are în jur de 50 de ani
El a declarat că încă nu a fost contactat de autorități și că a vândut legal aparatul de zbor, existând un contract în care este trecut numele firmei în numele căreia a fost achiziționat avionul.
De asemenea, pilotul veteran a explicat că nu i se pare că cei doi bărbați care i-au cumpărat aeronava bimotor ar fi comis o ilegalitate atât de mare.
El își aduce aminte că unul dintre cei doi bărbați avea în jur de 50 de ani și că avea experiență de zbor, întrucât i-ar fi spus că a mai pilotat un avion similar.
Pilotul a mai spus că aeronava era bine întreținută, fiind aptă de zbor, dar că noul proprietar trebuia să o reînmatriculeze înainte să decoleze, întrucât el radiase înmatricularea încă vizibilă pe fuselaj.
În timpul zborului care a pus pe jar NATO, aeronava a fost escortată, pe rând, de avioane militare supersonice maghiare, americane și românești, apoi s-a „pierdut” în Bulgaria. În cele din urmă, avionul a fost descoperit, aparent abandonat pe un aerodrom pustiu, din Bulgaria.
A tranzitat spațiul aerian al mai multor țări NATO
S-a stabilit că respectivul avion decolase din Lituania, a survolat mai multe state membre NATO, printre care Ungaria, România și Bulgaria.
Zborul avionului e considerat ilegal, mai ales că echipajul nu a raspuns apelurilor radio inițiate de avioanele militare care l-au escortat. Întrucât echipajul avionului fantomă nu a manifestat ostilitate, piloții militari nu au putut decât să ecorteze micuțul avion pentru a se asigura că nu reprezintă un pericol.
Echipajul misterios a aterizat, inițial, pe un aerodrom de lângă Vidin, unde au realimentat, apoi au zburat din nou, aterizând pe un aeroport părăsit de langa Tărgoviște, o localitate din estul Bulgariei.
Poliția a găsit avionul fără echipaj, dar cu husele montate și cu cale instalate la roți, așa cum se garează, cu grijă, în mod obișnuit, un aparat de zbor. Ancheta continuă.
Ai un pont sau mai multe informații pe subiect, scrie-ne pe adresa pont@click.ro!