Bani aruncați de autoritățile locale pe școli și grădinițe fără copii. Numai în Botoșani sunt peste 20
Autoritățile locale din România au cheltuit sume considerabile de euro din fonduri de la Banca Mondială sau din bugetul guvernamental pentru construirea și reabilitarea școlilor în zone unde numărul elevilor este scăzut sau inexistent.
De exemplu, în județul Botoșani există cel puțin 22 de astfel de instituții de învățământ care au fost finanțate și apoi închise din lipsă de elevi, informează Adevarul.
Scăderea populației a dus la dispariție copiilor, mai ales din mediul rural
Scăderea populației, mai ales în mediul rural, este o problemă care afectează întreaga țară, însă este mai accentuată în comunele din nordul Moldovei, unde migrația accelerată a tinerilor a dus la depopularea satelor. Îmbătrânirea populației și emigrarea masivă a tinerilor în străinătate au dus la închiderea școlilor din lipsă de elevi.
În ultimii aproximativ 13 ani, numărul elevilor a scăzut cu peste 14.000, conform datelor oficiale. Cu toate acestea, autoritățile locale din comunele botoșănene continuă să aloce sume semnificative pentru reabilitarea școlilor care rămân aproape pustii. Sunt situații absurde în care școli sau grădinițe sunt reabilitate chiar și după ce au fost închise din lipsă de elevi.
Reabilitarea școlilor s-a făcut în multe comunități fără o analiză bazată pe date statistice sau demografice. Chiar dacă era evident că numărul elevilor scade, autoritățile rurale au continuat să construiască școli modulare cu fonduri de la Banca Mondială.
Multe dintre școlile noi au fost deja închise
Multe dintre aceste instituții de învățământ au fost deja închise din lipsă de elevi. Un exemplu este comuna Gorbănești, unde s-au construit două școli într-un sat cu mai puțin de 200 de locuitori și aproape fără elevi.
Școlile, cum ar fi cea din Gorbănești, numită local "Ciornei", au fost inaugurate în 2014 și închise în doar câțiva ani. Alte școli, precum cea din Bătrânești, construită în 2004, au funcționat puțin mai mult, dar și-au închis porțile, având în vedere că satul avea doar câțiva elevi.
În unele cazuri, școli din cătunele comunei Durnești, realizate cu fonduri de la Banca Mondială în anii 2000-2010, s-au închis ulterior. În total, peste 22 de școli finanțate de Banca Mondială au fost închise în Botoșani.
Bani aruncați pe renovări pentru nimeni
Un paradox revoltător este reprezentat de situația în care unele școli au fost reabilitate după ce au fost deja închise. De exemplu, în comuna Havârna, grădinița din cătunul Gârbeni a fost reabilitată după ce a fost închisă din lipsa preșcolarilor. Clădirea, care era veche, a fost reabilitată cu sume semnificative, dar a rămas nefolosită.
O altă situație similară este școala primară din satul Puțureni, comuna Coțușca, care a fost reabilitată cu fonduri guvernamentale, dar nu a fost niciodată inaugurată din lipsă de elevi. Clădirea reabilitată cu sume semnificative a rămas nefolosită, iar elevii au fost relocați la școala centrală din Coțușca.
În unele din școlile abandonate dar reabilitate, au început să se desfășoare alte activități, cum ar fi transformarea lor în centre pentru vârstnici sau locuri pentru evenimente festive.