De aici poate fi descărcată declarația pentru plafonarea prețului la curent electric
Credeați că epopeea facturării energiei electrice s-a încheiat? După un ping-pont incredibil între stat și furnizori, lucrurile păreau că s-au mai reglat, dar unii consumatori mai au parte de o „surpriză”, fix la final de an, când trebuie să depună o declarație, pentru a beneficia de costurile plafonate.
Astfel, Autoritatea Națională de Reglementare în Domeniul Energiei - ANRE a încărcat pe site-ul instituției modelul de declarație, în secțiunea „Documente recente”. Totuși, cine trebuie să depună aceste declarații? Mai precis, cine va fi pus pe drumuri, în ultimele două săptămâni ale anului, pentru a benefecia de prețul plafonat, de la 1 ianuarie 2023.
Legea pentru plafonarea prețurilor la energie de la 1 ianuarie, abia publicată în Monitorul Oficial, a stârnit neliniște în rândul consumatorilor din cauza neclarităților privind aplicabilitatea ei, într-un timp atât de scurt. Potrivit explicațiilor date de oficiali ai ANRE, nu toți consumatorii trebuie să depună declarații sau cereri la furnizori pentru a beneficia de preț plafonat la energie, conform Adevărul.ro.
„Nu trebuie să depună declarație sau cereri toți consumatorii de energie. Absolut toți care au singur loc de consum și un singur contract de energie vor beneficia, dacă se încadrează, de plafon. Nici în cazul celor care au mai multe locuri de consum nu e nevoie de declarație sau cerere la furnizor.
Legea spune că dacă sunt mai multe locuri de consum, furnizorul aplică plafonul pentru adresa care corespunde cu domiciliul din cartea de identitate.
Dacă clientul nu e de acord cu aplicarea plafonului pentru adresa de domiciliu, abia atunci trebuie să depună declarația și să spună pentru care să se aplice plafonul. Principiul e că pentru un singur loc de consum se aplică acest plafon”, a explicat la Digi24, Zoltan Nagy, vicepreședintele Autorității Naționale de Reglementare în Energie. Potrivit acestuia, cererea poate fi depusă fizic și online.
Toți furnizorii au câte o adresă de email unde pot fi trimise cererile, iar unii permit și încărcarea prin diverse aplicații.
„În cazul celor trei categorii, cei care folosesc aparate medicale, familiile cu trei sau mai mulți copii și familiile monopartentale - pentru ei nu e termen. Regula e că plafonul de 68 de bani se aplică în următoarea lună după depunerea cererii. De exemplu, dacă depun în ianuarie se aplică plafonul în februarie. E în interesul fiecăruia să depună cât mai repede. Cine nu depune, va beneficia de plafon în funcție de consumul în care se încadrează sau de cel de 1,3 lei. Foarte mulți dintre consumatori - peste 90% - nu vor fi în situația să depună vreo cerere. Foarte mulți vor beneficia automat de plafon pentru că se încadrează în limitele de consum", a explicat oficialul.
Precizările vin după ce în spațiul public s-a înțeles că toți consumatorii de energie electrică vor fi nevoiți să depună declarația, pentru a beneficia de prețul plafonat. „Modul în care a fost scrisă această lege duce la o măsură hilară. Această situație determină necesitatea ca un furnizor să acorde aceste plafonări și să-și recupereze banii de la stat exclusiv în situația în care se asigură că clientul casnic beneficiază o singură data de preț plafonat la un singur loc de consum. În aceste condiții furnizorul trebuie să fie informat și să primească o declarație pe proprie răspundere că acesta are un singur loc de consum unde va beneficia de preț plafonat și care este acela și să declare tot pe proprie răspundere că nu are un alt loc de consum unde poate beneficia de preț plafonat sub 1.3 lei/kWh”, a spus Dumitru Chisăliță, președintele Asociației Energia Inteligentă.
Ai un pont sau mai multe informații pe subiect, scrie-ne pe adresa pont@click.ro!