Gara faimoasă din România, în paragină. A fost inaugurată acum 128 de ani și proiectată după modelul unei gări istorice din Italia
Este o clădire cu o importantă valoare istorică, iar, cândva, frumusețea acesteia lăsa călătorii fără cuvinte. Din păcate, astăzi, lucrurile stau cu totul diferit pentru gara Brad, care a ajuns într-o stare de degradare atât de avansată încât fațadele clădirii deja au început să pice.
De-a lungul țării noastre se află nenumărate bijuterii istorice pe care nu foarte oameni le cunosc, iar chiar mai puțini ajung să le și viziteze. Printre acestea se numără și vechea gară Brad, care și-a deschis porțile cu mai bine de 128 de ani în urmă, atunci când Imperiul Austro-Ungar a inaugurat calea ferată Brad – Sântana.
Acest loc seamănă perfect cu o gară istorică din Tirol, o zonă care astăzi se află în nordul Italiei. Din păcate, deși gara din Brad a fost reabilitată recent, chiar în anul 2019, calitatea lucrărilor a fost una slabă, iar clădirea se află acum într-o stare tot mai avansată de degradare.
Clădirea se află într-o condiție
Lucrările de reabilitare au început în 2016, durând trei ani, iar bugetul a fost de peste un milion de lei. Din păcate, starea gării nu sugerează deloc că ar fi avut loc astfel de lucrări.
„Recent reabilitată, această bijuterie a fost trădată de lucrările de restaurare precare, cu tavanele care au inceput să cadă, fațadele si elemetele de arhitectura se deteriorează, apa se infiltrează prin acoperiș în interiorul clădirii. Subzidirea și drenajele au fost executate execrabil, trădând nu doar calitatea, ci și respectul față de patrimoniu”, spune iderul AUR Hunedoara, Tiberiu Barstan, potrivit apuseni.info.
Multe camere au rămas nefinalizate
În 2019, la trei ani de la începutul lucrărilor de reabilitare, acoperișul a fost înlocuit, clădirea a fost vopsită în galben, iar fațadele au fost renovate. Din păcate, starea generală a clădirii nu indică deloc faptul că astfel de lucrări au avut loc, mai ales atât de recent.
În cele din urmă, lucrările au fost suspendate, iar multe dintre camerele gării au rămas nefinalizate. O parte din tavan deja s-a prăbușit, iar gara istorică are nevoie de intervenția rapidă a autorităților.