Lista neagră a aeronavelor militare prăbuşite în 28 de ani
Armata Română a înregistrat pierderi cumplite în perioada de după Revoluţia din 1989. Multe dintre avioanele de luptă MiG, proiectate şi fabricate în fosta Uniune Sovietică, s-au zdrobit de sol - fie din cauza defecţiunilor tehnice (cele mai multe cazuri), fie ca urmare a unor erori de pilotaj şi a impactului cu păsări în timpul zborului.
Ultima tragedie aviatică a avut loc miercuri, 2 martie, în județul Constanța. Opt militari au murit după prăbușirea a două aeronave: un MIG 21 Lancer și un elicopter IAR-330 Puma.
Iată lista prăbuşirilor din ultimii 28 de ani!
2 martie 1994. Un avion MiG-29 s-a prăbuşit la Mihail Kogălniceanu (Constanţa), în timpul unui zbor de antrenament. Pilotul şi-a pierdut viaţa.
10 martie 1994. Unui MiG-23 i s-a oprit motorul la înălţimea de 400 de metri de sol. Aeronava aparţinea unei unităţi militare din Timişoara. Piloţii s-au salvat prin catapultare.
18 mai 1994. Un avion MiG-21 s-a prăbuşit în timpul unui zbor de antrenament. Pilotul a murit.
9 august 1994. Un MiG-23 s-a prăbuşit în timp ce încerca să aterizeze la Mihail Kogălniceanu. Pilotul s-a catapultat.
6 octombrie 1994. Un MiG-21 s-a prăbuşit pe poligonul Bogata, de lângă Turda (Cluj). Pilotul s-a catapultat.
14 octombrie 1994. Un MiG-21 s-a prăbuşit, iar pilotul şi-a pierdut viaţa.
27 iulie 1995. Un MiG-21, de la UM 019051 Deveselu, s-a prăbuşit la 15 minute de la decolare. Şi-au pierdut viaţa ambii piloţi.
29 august 1995. Un avion MiG-21 s-a prăbuşit pe aerodromul Giarmata, lângă Timişoara. Cei doi piloţi s-au catapultat.
22 mai 1997. Un MiG 21 de la o unitate militară din Bacău s-a prăbuşit în zona localităţii Pârjol. Pilotul catapultat.
10 decembrie 1997. Un MiG-21 s-a prăbuşit în timpul unui zbor de instrucţie. Piloţii s-au catapultat.
12 mai 1999 - Un MiG-23 s-a prăbuşit în zona localităţii Căpâlna (Arad). Pilotul şi-a pierdut viaţa.
17 august 1999. Un aparat al Bazei Aeriene 95 s-a prăbuşit în judeţul Bacău. Cauza: eroare de pilotaj. Ambii piloţi s-au catapultat.
13 iulie 2001. Un MiG-21 s-a prăbuşit într-o zonă muntoasă din dreptul localităţii Tazlăul Mare (Bacău). Pilotul s-a catapultat. O pasăre a provocat nenorocirea.
21 februarie 2002. Un MiG-21 Lancer, aparţinând Bazei 86 Aeriene Feteşti, s-a prăbuşit în lacul piscicol Iezer, aproape de Călăraşi. Pilotul şi-a pierdut viaţa. Cauza: o pasăre.
26 martie 2002. Un aparat al Bazei Aeriene 71 s-a prăbuşit în apropiere de Turda, însă pilotul s-a catapultat.
23 octombrie 2002. Un MiG-21 s-a prăbuşit de la o înălţime de 30 de metri, pe aerodromul din Bacău. Pilotul s-a catapultat. Accidentul a fost provocat de o pasăre.
26 septembrie 2003. Un MiG-21 s-a prăbuşit în apropiere de Câmpia Turzii (Cluj), iar pilotul a murit.
26 august 2004. Două aeronave MiG-21 s-au ciocnit în zbor, la 20 de minute de la decolarea de pe aeroportul din Câmpia Turzii, piloţii reuşind să se catapulteze. Cauzele: o eroare umană şi condiţii meteo nefavorabile.
8 martie 2005. Un MiG-21 aparţinând Bazei Aeriene 86 Feteşti s-a prăbuşit în zona localităţii Însurăţei (Brăila). Pilotul s-a catapultat.
22 noiembrie 2006. Un MiG-21 Lancer s-a prăbuşit la Beliu (Arad). Pilotul a decedat.
1 noiembrie 2010. Un avion militar a căzut în apropiere de Câmpia Turzii. Cei doi piloţi au decedat.
12 iunie 2017. Un MiG-21 s-a prăbuşit lângă localitatea constănţeană Nazarcea, pe un câmp, după ce pilotul s-a catapultat.
7 iulie 2018. Un MiG-21 s-a prăbuşit în timpul unui show aviatic la Baza Aeriană Borcea. Pilotul a murit.
20 aprilie 2021. Un MiG-21 s-a prăbuşit în judeţul Mureş, în timpul unui zbor de antrenament. Pilotul s-a catapultat.
Un erou: supravieţuitorul Cătălin Micloş, asul Forţelor Aeriene Române
Poveste emoţionantă! Cătălin Micloş este unul dintre supravieţuitorii de pe lista lungă a aeronavelor MiG-21 prăbuşite în România. „Miki”, aşa cum îi spun apropiaţii, a ajuns acum comandantul Bazei 86 Aeriene Borcea, unde sunt “cazate” aeronavele americane F-16 Fighting Falcon. As al pilotajului, el este vedeta incontestabilă a Forţelor Aeriene Române. Cătălin Micloş, în vârstă de 47 de ani, a trecut printr-o situaţie la limită în martie 2002, când s-a catapultat dintr-un MiG-21 LanceR, al cărui motor n-a mai funcţionat.
Pilotul se afla deasupra comunei Sănduleşti, lângă Turda, când avionul a început să cadă, practic, din cer. Deşi primise ordin să-şi salveze viaţa, „Miki” se gândea doar la cei peste care urma să se prăbuşească aeronava de luptă. Cu eforturi mari, a reuşit să o ducă departe de comună, evitând totodată şi o benzinărie. Cu numai câteva secunde înainte de impactul cu solul, a tras maneta de catapultare. S-a ales cu probleme la coloana vertebrală şi a crezut că nu va mai zbura vreodată, dar s-a refăcut în numai şase luni.
Puteţi urmări ştirile Click! pe Google News, Facebook și Instagram!