Poveste greu de crezut! Un pod dintre două județe, sabotat de doi gândaci și o broască
Un pod, care face legătura între județele Botoșani și Suceava, investiție care depășește 8 milioane de euro, a fost sabotat de doi gândaci și o broască. Iată cum a fost posibil!
Lucrările la drumul, care ar fi util pentru oamenii care merg la Botoșani la Suceava nu poate fi construit, pentru că în zona traseului se află un sit Natura 2000, unde trăiesc trei specii de gândaci și broaște protejate prin lege.
Acum, investiția atât de necesară de infrastructură, nu poate fi realizată fiindcă ar deranja habitatul unde trăiește caradașca, croitorul cenușiu și broasca europeană.
Drumul lung către Suceava
Teoretic, drumul de la Botoșani până în județul vecin, Suceava, traversând Siretul, pe toată zona de la Bucecea la Vârful Câmpului, nu ar trebui să dureze mai mult de 15-20 de minute. Cu toate acestea, în ultimii 30 de ani, autoritățile nu au fost în stare să facă un pod trainic peste Siret.
Dar, din păcate pentru cei care care merg de la Botoșani la Suceava, trebuie să petreacă mult timp în trafic. Ocolul este de 70 de kilometri.
Ghinionul a făcut ca autoritățile botoșănene să fi primit autorizația de construcție după 30 de ani, dar legislația privind protecția mediului din România pare să transforme totul într-o misiune imposibilă, cu situații paradoxale.
O tentativă eșuată și un pod pericol public
Acum, accesul de pe ruta Cucorăni-Vârful Câmpului din Botoșani către localitățile Zvârâștea și Zamostea din Suceava se poate face doar ocolind zeci de kilometri.
Totuși, există și o scurtătură, însă podul nu e sigur deloc. Se află între Vârful Câmpului și Zamostea, care riscă să se prăbușească oricând.
De altfel, Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) a interzis accesul pietonilor și al vehiculelor mai mari de 7,5 tone, viteza maximă de rulare fiind de 30 de kilometri la oră. Având în vedere că podul este ruginit, cu găuri prin care se vede efectiv râul, CNAIR recomandă evitarea podului și construirea altuia nou.
De fapt, majoritatea localnicilor nu-și riscă viața trecând Siretul prin acea zonă. La acest aspect s-au gândit și autoritățile începând de prin anii ‘90. Mai precis, în anul 1995 au început lucrările la podul peste Siret, între Talpa și Zamostea
A fost cunoscut drept „podul lui Cozmâncă” fiindcă liderul PDSR (actual PSD) de la acea vreme, Octav Cozmâncă, era originar din Talpa. Atunci au fost ridicați doar câțiva piloni, care au rămas în apă, dar investiția a fost abandonată, până în prezent.
„Am identificat soluțiile tehnice pentru reluarea acestei investiții majore. Cele două Consilii Județene au semnat un acord, au realizat expertizele tehnice, mai mult decât atât, am realizat și studiul de fezabilitate pentru acest pod, extrem de important“, a precizat Doina Federovici, președintele Consiliului Județean Botoșani.
Broaștele și gândacii sunt protejați de lege
Imediat ce fondurile au venit, lucrările au fost blocate, fiindcă pilonii podului se află pe teritoriul unei rezervații naturale. Construcția podului ar deranja o specie de rădașcă, croitorul cenușiu, dar și broască de baltă.
„Este vorba despre doi gândaci, rădașca și croitorul cenușiu, dar și broasca europeană de baltă. Asta în condițiile în care studiile s-au făcut, iar la pilonii podului care s-au construit avem nevoie doar de intervenții minimale. Din păcate, din prea multă dragoste pentru cei doi gândaci și broasca europeană, investiția a fost blocată”, precizează Doina Federovici.
Autoritățile județene s-au plâns și ministrului Mediului Apelor și Pădurilor, venit în vizită la Botoșani. Oficialul a fost de acord că natura trebuie protejată, dar nu în detrimentul cetățenilor. Cu toate acestea, povestea podului a rămas ca în tren, fără nicio soluție concretă de deblocare a situației, scrie adevarul.